"Къде отиваш?", обръща се минувач към бял робот, който прилича на малък хладилник на колела.

Малко преди това служител в близкия супермаркет е връчил на автоматизирания си колега продукти, които трябва да бъдат доставени на клиент.

Друг човек помахва на робота, докато той доближава къщата на клиента в английския град Бедфорд, разказва Ройтерс.

"Роботите не са нещо, което очакваме да бъде част от бъдещето. Те вече са част от настоящето", казва Андрю Къртис, ръководител на британското подразделение на компанията Starship Technologies, най-големият производител в света на роботи-доставчици.

От 2018 г. насам 300 самоуправляващи се роботи, произведени от базираната в САЩ естонска фирма, изпълняват по около 1000 доставки дневно във Великобритания.

В градските райони може да се видят все повече машини – от роботи, които се движат по тротоарите, до летящи дронове. Използването им се увеличава по време на пандемията от Covid-19, когато много хора са принудени да не напускат домовете си и разчитат на доставки на храни и на други стоки.

Технологичните компании, сред които е и Starship Technologies, твърдят, че електрическите им роботи са по-безвредни за околната среда в сравнение с автомобилите, с които традиционно се извършват доставки.

Те казват също така, че технологията не пречи на създаването на нови работни места

Профсъюзите във Великобритания обаче алармират, че роботите създават реална опасност за влошаване на условията на труд, както и за работните места на доставчиците и на шофьорите към фирмите за доставка.

"Някои компании за куриерски услуги вече третират своите работници като роботи, така че не е учудващо, че проявяват все по-голям интерес към автоматизацията на своя бизнес", казва язвително Ахмед Хафез от синдикалната организация на куриерите към Независимия работнически съюз на Великобритания (IWGB).

"Вместо да "трошат" пари за нови технологии, фирмите трябва да се съветват с работниците и с техните профсъюзи, за да гарантират, че автоматизацията няма да доведе до загуба на работни места или до допълнително натоварване на служителите с още отговорности", смята Хафез.

Нашествието на робо доставчиците

Предвижда се, че към 2030 г. благодарение на роботите-доставчици ще бъдат генерирани около 670 милиона долара от всички приходи в глобален мащаб, което е сериозен скок спрямо 70-те милиона долара, които се очакват през 2022 г., сочат данни от проучване на ABI Research.

Производителят Starship Technologies обяви, че през 2021 г. е доставил три пъти повече от своите машини на клиенти в целия свят. Около 1700 самоуправляващи се роботи, създадени от компанията, са извършили 3 милиона доставки в редица страни, сред които САЩ, Германия, Финландия и Естония.

Редица корпорации, сред които FedEx, Amazon и Uber също използват самоуправляващи се роботи за доставки по земя.

Amazon обаче обяви наскоро, че спира изпитанията в реална среда на своите роботи за доставки от серията Scout, тъй като те "не отговарят изцяло на нуждите на клиентите" на компанията.

Междувременно Alphabet и Amazon пуснаха на пазара летящи роботи (дронове) за доставки.

Нови роботи и нови работни места

„Ние създаваме цял сектор, който не е съществувал преди“, казва за Ройтерс мениджърът на Starship Technologies Андрю Къртис.

„Роботите носят ползи за обществото, тъй като могат да поемат някои от неприятните и зле платени задачи, изпълнявани в момента от хора – и да създадат нови работни места, привличайки служители, заети в тяхното управление“, коментира Къртис, имайки предвид нововъзникващите инженерни роли в робо сектора.

От Amazon също заявяват, че увеличават работните места и се ангажират да инвестират както в роботизация, така и в подобряването на правата на работниците. Компанията твърди, че е инвестирала 7 милиарда долара през последните четири години в обучение на шофьори, технологии за безопасност и в повишаване на възнагражденията на своите работници.

В същото време служителите в складовете на Amazon редовно се оплакват от лошите условия на работа и ниското заплащане и се опитват да създадат профсъюз. Гигантът в е-търговията засега успява да стопира тази идея. През април работници в склад на Amazon в Ню Йорк гласуваха за създаването на първия профсъюзен клон на компанията в САЩ. Amazon обаче оспори този резултат.

Докато профсъюзите и компаниите обсъждат въздействието на роботите върху правата и условията на работниците, остават много въпроси за това дали самоуправляващите се превозни средства някога ще достигнат пълна автономия или винаги ще имат нужда от човешка намеса.

Шефът на Starship Technologies във Великобритания вярва, че роботите-доставчици ще работят заедно с хората, особено в градове, където пътищата често са твърде сложни.

"Роботите спазват маршрути за доставки, които са програмирани предварително. Те се движат предимно по тротоарите и използват камерите и сензорите си, когато се налага да пресичат пътища или да заобикалят препятствия“, разказва Къртис. „Ако все пак не успеят да го направят, операторите им, които работят в Естония и контролират роботите от разстояние, коригират маршрута им и те продължават да изпълняват поръчките си.“