Десет години след появата на блокчейн технологията, големите корпорации започнаха да разчитат на нея, като сигурен начин за проследяване на движението на стоки и услуги.

До масовото проникване на технологията, стояща зад криптовалутите обаче, навярно има още доста години, като системата няма да бъде от полза за всяка компания, заявиха блокчейн експерти по време на конференция, организирана от Forbes в Калифорния, САЩ.

„Прогнозата ми е, че между 50% и 60% от компаниите ще използват блокчейн през следващите няколко години”, каза Франк Шън, вицепрезидент Разработка на блокчейн продукти в технологичния гигант Oracle.

Компанията има над 100 клиенти, използващи нейната блокчейн платформа, за да проследяват движението на различни стоки. Така например платформата доказва, че италианският зехтин действително е произведен в Италия, а производителите не използват полезни изкопаеми добивани от земи, разтресени от въоръжени конфликти.

Системата обаче не работи като с магическа пръчка. „Преминахме етапа, в който се смяташе, че блокчейн може да излекува всичко, така че хората станаха по-реалистични относно това, което е добре за техния бизнес модел”, казва Шън.

Блокчейн технологията представлява споделена база данни, в която потребителите могат да споделят идентични копия информация от много компютри едновременно.

През годините технологията започна да се възприема не само като системата зад виртуалните валути, но и като механизъм за прецизно следене на продукти или поверителна информация, която преминава през много ръце.

Въпреки големия шум около технологията, тя все още се намира в ранните си етапи на развитие. Голеим компании, като IBM, гиганта в доставките Maersk и Oracle оформят партньорства на база блокчейн, но въпреки усилията, проектите се намират на пилотен етап.

Други компании, като логистичния стартъп Flexport, посочват, че чакат появата на межународен блокчейн стандарт, преди да пристъпят към внедряването му в операциите си.

За да решат къде блокчейн върши най-добра работа, компаниите ще трябва да преминат през болезнен процес, докато намерят най-добрия подход за себе си.

„В края на крайщата, блокчейн прави колаборацията между множество страни по-ефективна, независимо дали има обединение в следенето на информация относно кой влиза във веригата за доставки или какви наличности са необходими за провокирането на по-добри прогнози”, казва Тед Ким, вицепрезидент Блокчейн в Samsung SDS, дъщерна компания на южнокорейския гигант, която оперира пилотен проект за следене на карго от Корея до Европа с помощта на блокчейн.

Според него, до три години 20% от компаниите ще ползват блокчейн. „При блокчейн има осезаема възвръщаемост на инвестициите”, казва той.

Защо Марк Закърбърг и Джак Дорси харесват блокчейн технологията За първи път след ерата на дот-ком балона, платформите, които доминират дигиталното ни ежедневие, се изправиха пред ограниченията, които предлагат техните централизирани модели

Въпреки своята популярност, блокчейн технологията може и да няма чак толкова голям потенциал, колкото смятат някои от провържениците на иновацията.

„Предвижда се, че блокчейнът ще позволи на хората да бъдат децентрализирани, че всеки ще разполага със споделена и надеждна мрежа”, казва Даниел Джоунс, изпълнителен директор на Bext360 - стартъп, предоставящ услуги за проследяване на стоки.

„Не смятам, че това е възможно – мисля, че това, което ще видим, е вертикално интегриране (на технологията) от страна на компаниите”, добавя той.