Певицата Мадона е една от знаменитостите, посочени като обвиняеми в съдебно дело, насочено срещу NFT команията Yuga Labs.

Причината? Изпълнителката възпяваше полезността на технологията на доставчика.

Куотърбекът на "Тампа Бей Бъканиърс" Том Брейди се появи в реклами, подкрепящи криптоборсата FTX, която внезапно се срина през ноември. А Ким Кардашиян разпръскваше въодушевление от NFT токените EMAX в Instagram.

Сега те и други известни личности са изправени пред граждански искове от инвеститори, претърпели загуби от виртуални активи, както и пред проверки от страна на регулаторните органи за предполагаемо заблуждаване на инвестиционната общественост, съобщава The Wall Street Journal.

Съдебните дела, които накараха много агенти да предупредят клиентите си да не изразяват публична подкрепа към тези рискови активи, биха могли да хвърлят светлина върху основните правила за рекламиране на криптовалути, както и пречките, които инвеститорите трябва да преодолеят, за да подведат под отговорност рекламните лица при подобни казуси.

"Промотирането на една компания и промотирането на ценни книжа, издадени от нея, не е непременно едно и също нещо", казва Тибор Наги, младши, адвокат, който представлява както ищци, така и ответници в областта на криптовалутите пред изданието. "През следващите няколко месеца трябва да очакваме съдебни насоки и яснота относно правилата, които трябва да спазват известни личности в това отношение."

Използването на известни инфлуенсъри от компаниите в криптоиндустрията се разгоря през 2021 г. по време на масовия ръст в криптовалутите. Миналата година рекламите на криптовалути с известни личности дори бяха излъчвани по време на Супербол - най-голямото маркетингово събитие за годината в САЩ.


Звездите, които загубиха милиони заради провала на FTXСред тях са именити спортисти и прочути холивудски звезди

Адвокат Шон Масън от адвокатската кантора Scott+Scott, който е подал няколко колективни иска, коментира, че много знаменитости са открили, че могат да получат сериозни суми, рекламирайки криптовалути, без да осъзнават правните си задължения съгласно федералните и щатските правила.


"Всички тези бързи и лесни пари, които се въртят наоколо, привличат хората", обяснява той пред WSJ.

През декември един от исковете му беше насочен към технологичната компания Yuga Labs, която разработва NFT. Искът посочва като ответници както Мадона, така и половин дузина други знаменитости, обвинявайки ги в нарушаване на законите за защита на потребителите в щата Калифорния и федералните закони за ценните книжа, като са популяризирали инвестициите си в Bored Ape Yacht Club NFT, направени при изкуствено завишени цени, без да разкрият, че са получили компенсация заради рекламната си дейност.

През март Мадона публикува в Twitter своя снимка заедно с логото на известна NFT компания, придружен с коментар: "Най-накрая влязох в метавселената".

Два месеца по-късно тя получава хонорар от Bored Ape Yacht Club на стойност почти половин милион долара, се твърди в иска, цитиран от WSJ. По-късно поп иконата рекламира технологията и в интервюта за различни медии, припомня WSJ.

Говорител на Yuga Labs контрира, че твърденията в иска са неоснователни. "Никога не сме плащали на никого, известен или не, за да се присъедини към нашия клуб", казва той.

Друг федерален иск, заведен във Флорида, твърди, че популяризирането на фалиралата криптоборса FTX от Том Брейди и други лица е накарало потребителите да инвестират в нерегистрирани ценни книжа, продавани на платформата на компанията.

Подсъдимите знаменитости са разкрили партньорствата си с FTX, но в иска се твърди, че са нарушили законите за ценните книжа и за защита на потребителите във Флорида, като не са предоставили конкретна информация за възнаграждението си в замяна на рекламната си дейност. Обвинението посочва също така, че те не са извършили надлежна проверка преди започнат да популяризират продуктите на FTX.


Инвеститори съдят звездите, които рекламираха FTX Сред тях е комикът Лари Дейвид, създател на популярния сериал

Ищците по новата серия дела предявяват различни претенции, някои от които са по федералното законодателство, а други - по щатските закони, които налагат редица правни изисквания за промотирането на финансови продукти. Някои искове се позовават и на щатски закони, забраняващи нелоялни бизнес практики.


Комисията по ценните книжа и фондовите борси на САЩ заяви, че знаменитостите, които промотират виртуални токени, които тя счита за ценни книжа, трябва да оповестят естеството, обхвата и размера на дивидентите, които получават. Но извън действията по прилагане на закона за всеки отделен случай, комисията не е формулирала конкретно своите възгледи за това кои цифрови активи попадат в обхвата на тези задължения, което оставя правната рамка в тази сфера прекалено оптекаема, казват юристи, цитирани от изданието.

Повечето искове, подадени сравнително скоро, все още не са довели до особени резултати. Федерален съдия в Калифорния дори отхвърли колективен иск срещу Ким Кардашиян и други знаменитости, като заяви, че ищците не са изложили достатъчно доказателства, че промоутърите на знаменитостите са заговорничили с трети лица, за да повишат стойността на цифровите токени.

"Съдът признава, че този иск поражда основателна загриженост относно способността на знаменитостите лесно да убеждават милиони неразбиращи последователи да правят рискови инвестиции с безпрецедентна лекота и обхват", пише американският окръжен съдия Майкъл Фицджералд, цитиран от WSJ. "Но макар че законът със сигурност поставя ограничения по отношение на рекламата, той също така очаква от инвеститорите да действат разумно, преди да инвестират активите си."