Kомпаниите, които търсят финансиране, са най-разнообразни, но ние сме фокусирани основно в сферата на софтуера и дигиталните технологии и следим тази част от пазара, заяви Тодор Брешков, съосновател и управляващ партньор на LАUNCHhub Ventures по време на събитието Digital Trends, организирано от Profit.bg.

Всеки предприемач, който се е опитал да убеди някой да инвестира в неговата компания, особено в ранния й етап, знае много добре колко разговори и презентации трябва да направи, преди всъщност да стигне до потенциален партньор за финансиране.

Изборът минава и през това с кого ще работиш в следващите години и трябва да е налице философия, стратегия и култура между предприемачите и екипите. Както се казва - с жена си може да се разделиш, но не може да си уволниш инвеститора, каза още Брешков.

Това, което ние се опитваме да оценим, обикновено е, че пред нас стои екип, който е достатъчно мотивиран и амбициозен и притежава някаква част от необходимите способности и знания, за да реализира това, което иска, независимо от това на колко ранен или късен етап.

На етапа, в който ние финансираме, решаващото нещо е екипът. Все още няма стабилен и сериозен бизнес, в който просто можеш да смениш мениджмънта и той да продължи да съществува. Изключително важна е ролята на основателите.

Другото, което обикновено искаме да видим, е колко бързо и как се движат те във времето. Основното, което различава успешните от неуспешните проекти, е скоростта и изпълнението, според Брешков.

До голяма степен няма разлика при подхода на оценяване на компаниите, независимо от размера на финансирането, за което те кандидатстват.

Размерът на финансиране би трябвало да е свързан с етапа, на който е някаква компания, но и с целите, които тя си е поставила за следващите месеци или години, като например на какъв пазар оперира и колко бързо иска и може да расте.

Ако вземем за пример по-развитите пазари, като Лондон, Сан Франциско, Париж или Берлин, там компаниите все по-често стартират с по-голямо финансиране, защото особено тези компании, в които инвестират рисковите капиталисти, обикновено опитват да са по-амбициозни спрямо пазара или спрямо проблема, който решават. Това предполага и по-скъпо привличане на талант и на дейности по отношение на развитие на продукта, посочи Брешков.

От друга страна, има голяма разликa в начина, по който взимаш решения между инвестирането на собствени пари и инвестиране на пари, които някой ти е поверил да управляваш.

Това предполага следване на някаква стратегия, теза и рамка на база, на която да взимаш решения, доколкото можеш и доколкото трябва, докато при инвестирането на собствени пари много често го има и персоналния елемент, дали ти допада предприемача и дали искаш да му помогнеш чисто емоционално.

Статистиката по отношение на процентното съотношение между жените и мъжете в стартъп екосистемата е изключително негативна в полза на силния пол в целия свят, не само в България, каза Брешков.

Тя обаче показва, че България е на едно от първите места по жени на мениджърски позиции в дигиталната сфера. Това е една от малкото статистики, в които ние сме напред, може би защото в България жените са малко по-работливи, според него.

Истината е, че повечето стартиращи компании и предприемачи основатели са от мъжки пол. Причините са многобройни, но това, което най-често виждаме, е, че жените много повече бягат от риска в определени моменти. Тоест, ако погледнем през нашата призма, ние искаме да виждаме рискови проекти.

Ние работим с риска – колкото е по-голям рискът, понякога потенциално по-голяма е и възвръщаемостта. Може би това е едно от обясненията. Друго обяснение е, че по една или друга причина, все още живеем повече в мъжки свят, завърши Брешков.

Digital Trends 2019 се осъществява с подкрепата на: EMAG, Нетера, UniCredit Bulbank, Opel, Адмирал Маркетс, Резиденшъл Парк Лозен, SentecaCommerce, Digital Dentistry Ivadent и с медийната подкрепа на Sportal Media Group и Kaldata.com.