Когато Nissan Motor Co. представи своя изцяло електрически автомобил Leaf през 2010 г., японският автопроизводител се оказа лидер в сегмента.

Със способността си да изминава 100 мили (160 км) с едно зареждане, колата изпревари моделите на останалите автопроизводители, които се бяха концентрирали в производството на хибриди, като Prius на Toyotа, или просто в понижаване на разхода на традиционните си бензинови модели.

Този начален старт помогна на Leaf да се превърне в най-продавания електрически автмобил в света, като от представянето му досега са продадени близо 300 000 коли.

Ако превъртим времето седем години напред, изглежда, че ранното предимство на Leaf е на път да се стопи. В днешно време купувачите на електрически автомобили изглежда са привлечени от друг автопроизводител - Tesla Inc.

Глобалното превъзходство на тази марка и популярността на съоснователя й Илон Мъск я превърнаха почти в синоним на електрическите автомобили.

Повече от 450 000 души са платили депозити и очакват новия модел на Tesla Model 3, който може да изминава почти двойно по-дълго разстояние от Leaf с едно зареждане, а началната му цена е 35 000 долара, или с около 5 000 долара повече от тази на Leaf.

В опит да защити позициите си на пазара на електрически автомобили, на 6 септември Nissan ще представи едновременно в Япония и в Лас Вегас нов модел Leaf с по-елегантен външен вид и по-голям рейндж между зарежданията.

Базовата цена, според анализатори, се очаква да бъде същата, като на настоящия модел - 30 680 долара. Предстои да се види дали Nissan ще може да забави инерцията на Model 3 или дори на Chevrolet Bolt, произвеждан от General Motors Co.

Leaf губи позиции на пазара, откакто на него се появиха модели, които могат да изминават по-големи разстояние с едно зареждане, като се започне със скъпия флагман на Tesla Model S през 2012 г.

Базовият модел Model 3 може да изминава 220 мили (354 км) с едно зареждане, докато при Chevy Bolt разстоянието е 239 мили (384 км). Настоящият модел Leaf изминава максимално 84 мили (135 км) със стандартната 24-kWh батерия и 107 мили (172 км) с 30-kWh батерия, която се предлага допълнително.

От Nissan отказват да съобщят подробности за новия модел Leaf, в това число и какъв рейндж ще има, преди представянето му.

Анализатори обаче прогнозират, че моделът може да има 40kWh батерия и да предлага допълнително 60kWh в бъдеще, което ще го направи конкурентоспособен на стандартната версия на Model 3 и на Bolt по отношение на изминаваното разстояние.

Въпреки че чисто електрическите автомобили са съставлявали едва 0.5% от световния пазар през миналата година, перспективите пред тях изглеждат много добри. Великобритания и Франция обявиха, че ще забранят продажбите на дизелови и бензинови автомобили от 2040 г.

Китай въведе мерки, които засилиха търсенето на електрически автомобили, което пък предизвика бум на стартъп компании в тази сфера. Автопроизводителите също имат амбициозни планове. От Volvo Car AB обявиха, че всичките нови автомобили на компанията от 2019 г. ще бъдат електрически.

За да запази позициите си на пазара, новият Leaf ще трябва да си проправи път сред останалите конкуренти. Старият Leaf обаче се справя добре за автомобил в края на цикъла на модела, казват анализатори.

Глобалните продажби нарастват с 10%, до 14 700 броя за четирите месеца до юли, подпомогнати от стимули на стойност около 16 000 долара на автомобил в САЩ. Движещите се по пътищата на света 281 000 автомобила Leaf в момента означават, че клиентите на Nissan може да се опитат да подменят колите си с новия модел.

Собствениците на Nissan също така ще имат достъп до много по-развита мрежа за зареждане на автомобилите, в сравнение с много от конкурентите на компанията, най-вече в Япония.

При електрическите автомобили обаче лоялността към марката не е същата, както при останалите. Една голяма причина за това е, че електрическите автомобили, с изключение на Teslа, обикновено губят стойността си по-бързо от бензиновите модели.

Това е така, защото щедрите държавни субсидии за първите купувачи на тези коли означават, че колата втора употреба, за която няма такива отстъпки, ще трябва да стане много по-евтина, за да бъде продадена.

Разстоянието, което тези автомобили могат да изминават от зареждане до зареждане, също така намалява с времето. По-новите батерии имат по-добри технологии и с тях се изминават по-дълги разстояния.

Leaf губи стойност по-бързо, в сравнение с други по-популярни електрически автмобили и хибриди, в това число Toyota Prius, Chevrolet Volt и Tesla Model S. Обикновенo Leaf струва едва една трета от оригиналната си цена, след като е направил пробег от 30 000 мили (48 280 км), според данни на BNEF.

Мацухиру Кунисава, японски автомобилен анализатор, казва, че няма да си купи новия Leaf, след като стойността на неговия модел от първо поколение е паднала с близо 90% за седем години, пише Bloomberg. Той искал да подмени батериите, с които вече изминава само около 100 километра, в сравнение със 160 км. първоначално, но не получава цена, която оправдава подобно действие.

В Япония Nissan предлага информация за цените за подмяна на батериите само на собствениците на Leaf, които посетят шоурум компанията за консултация. В САЩ Nissan има програма, която позволява на шофьорите да върнат старите си батерии и да купят новия комплект 24kWh срещу 5 499 долара.