Датската корабна компания Maersk обяви, че е поръчала осем големи океански кораба, които ще се задвижват с “въглеродно неутрален метанол.”

Най-голямата компания за морски товарни превози информира, че плавателните съдове ще бъдат построени от южнокорейската Hyundai Heavy Industries и ще са с капацитет да превозват около 16 000 контейнера. Смята се, че всеки от корабите ще струва по 175 млн. долара, което означава, че компанията ще инвестира общо 1.4 млрд. долара, пише CNBC.

Във видео послание Мортен Бо Кристиансен, който отговаря за декарбонизацията в компанията, обяви, че плавателните съдове “ще бъдат пуснати на вода в началото на 2024 г.” Той също така добави, че след като всичките осем кораба влязат в експлоатация и започнат да се движат на метанол, те ще пестят по един милион тона въглероден диоксид годишно.

Фиаското със Суецкия канал показа защо все по-големите кораби са проблемБлокадата през миналата седмица на основен търговски маршрут от страна на тежащ 224 000 тона контейнеровоз породи въпроси относно това дали плавателните съдове не станаха прекалено големи за водните пътища, по които се движат

От Maersk информираха, че разходите за проектирането на корабите, така че да могат да бъдат задвижвани с метанол и с конвенционално гориво с ниско съдържание на сяра, ще е 10-15% от общата им цена. В споразумението на компанията с Hyundai Heavy Industries има опция за четири допълнителни плавателни съда през 2025 г.

Въпреки по-зелената алтернатива, от датския транспортен гигант признават, че ще има и пречки за преодоляване.

“Набавянето на адекватно количество въглеродно неутрален метанол още от първия ден ще бъде предизвикателно, тъй като това изисква значително увеличение на производството му,” обявиха от Maersk.