Датската корабна компания Maersk Line тази седмица ще осъществи първия си товарен курс по т. нар. "арктически маршрут" през Северния ледовит океан, който представлява алтернатива на Суецкия канал, събощава Financial times.

Корабът, който ще поеме на това пътеществие, е Venta Maersk. Той може да превозва до 3600 контейнера и е специално пригоден за плаване сред ледовете.

Очаква се до няколко дни плавателният съд да напусне пристанището във Владивосток и да се отправи към Санкт Петербург, където се очаква да пристигне към края на септември.

Северният плавателен маршрут, който преминава от Беринговия проток по северното крайбрежие на Русия до бреговете на Норвегия, отдавна се смята за алтернатива на Суецкия канал, свързващ Средиземно и Червено море. Плаването по периферията на Северния полюс се улеснява значително от топенето на ледовете.

През последните няколко години средните температури в Арктическия кръг са необичайно високи, като през лятото на някои места достигат до 30 градуса по Целзий.

Времето за превоз на товарите между Европа и Азия може да бъде съкратено с между една и две седмици, в зависимост от дестинацията, ако се използва северния коридор. Въпреки това маршрутът си остава доста по-скъп, тъй като е необходим ескорт от атомни ледоразбивачи и освен това е достъпен само за по-малките товарни кораби, за разлика от Суецкия канал.

"Експерименталното плаване ще ни позволи да изследваме възможностите на този маршрут и опциите за евентуалното му използване за тъговски цели. На този етап Северният маршрут не може да бъде комерсиална алтернатива на съществуващата ни мрежа. Тя се определя от клиентите, търсенето, търговските взаимоотношения и големите икономически центрове", заявяват от Maersk.

Новият клас плавателни съдове, предназначени за пътуване сред ледовете, ще се обслужват в Балтийско море.

Според експертите, цитирани от FT, маршрутът има и други ограничения, които му пречат да се превърне в значима транспортна алтернатива. Сред тях са липсата на големи търговски центрове по пътя и невъзможността да бъде използван целогодишно.

Русия също отдавна гледа на арктическия коридор като на стратегически актив по търговски и геополитически причини. Москва дори предприе мерки за засилване на отбраната по северното си крайбрежие и дори отвори част от занемарените бази и пристанища от времето на СССР. „

Така или иначе, по-голямата част от арктическия коридор се намира в руската изключителна икономическа зона.

Преди месец най-голямата руска частна газова компания Novateк осъществи първата си доставка на втечнен газ по арктическия маршрут до Китай, като за целта използва специално пригоден танкер. Собственикът на компанията Леонид Микелсон вярва, че с това ще започне нова ера в търговското корабоплаване.

Novatek разработва и ново поколение танкери-ледоразбивачи, които няма да се нуждаят от ескорта на огромните атомни ледоразбивачи.

Китайската корабна компания Cosco също използва северния коридор все по-активно, основно за доставка на специализирана техника, като вятърни турбини и други тежки и обемни компоненти.

Засега обаче повечето представители на индустрията са на мнение, че арктическият маршрут си остава подходяща алтернатива за превоза на петрол и газ, които се добиват в Арктика. За останалите товари обаче транспортирането покрай Северния ледовит океан си остава твърде скъпо удоволствие.