SEO оптимизация е изкуството да привличаме посетители към нашите уебсайтове, основно от Google, но на теория от всички подобни търсачки, заяви Малте Ландвер вицепрезидент Продуктово развитие в Searchmetrics, в своята презентация по време на събитието Digital Trends, организирано от Profit.bg.

Когато говорим за SEO оптимизация, в крайна сметка става въпрос за фактори за класиране.

Според Гари Илс от Google няма такова нещо като най-важен фактор за класиране, тъй като те са различни за всяко отделно търсене.

Как се промени SEO оптимизацията във времето?



Преди 10 години SEO беше комбинация от съдържание, връзките на други сайтове, насочени към вашия сайт (backlinks) и разни други технологични неща, но на практика 75% бяха беклинкове, защото това беше печелившо.

Пред няколко години обаче се появи нещото, наречено потребителско изживяване, което започна да става все по-важно, а днес сякаш на много от големите пазари, където потребителите търсят на езици, които Google разбира наистина добре, за по-важните индустрии то е всичко.

Останалите фактори, свързани със SEO оптимизацията, обаче си остават. Един от тях е ползваемостта на сайтовете, която е голяма част от потребителското изживяване.

Интересен факт от лично проучване на Ландвер е, че в индустрии, като хотелиерството и компаниите за автомобили под наем, най-високо класираните уебсайтове не използват нечетими шрифтове. Това не означава, че класирането им се дължи само на това, но определено има връзка между двете.

За да имате успехи в SEO, трябва да създавате страхотни уебсайтове със страхотна ползваемост, според Ландвер.

Урок номер 1 – Ключовите думи са мъртви

Едно от нещата, което може да се обобщи за последните 10 години, е, че ключовите думи са мъртви. В миналото, ако искахте сайтът ви да се класира по-високо по дадена ключова дума, трябваше да използвате точната дума на сайта си. В днешно време това вече не е необходимо, защото вече говорим за теми и групи от теми.



Това не означава, че използването на ключови думи в заглавния таг в днешно време е грешно. Това си остава много добра практика, но можете да постигнете добри резултати и с по-общите теми, казва Ландвер.

Урок номер 2 - Не всяко съдържание е еднакво

Друг фактор за класиране на сайтовете е броят на думите. Тенденцията в последните години е към увеличаване на броя на думите и на съдържанието на уебайтовете. Статистиката показва, че уебсайтовете, които излизат в първите 10 сред резултатите от търсенето, са имали много повече думи от тези, които излизат на втора страница в Google.

Важното в случая обаче не е обемът на съдържанието, а неговата уместност.

Добър пример в това отношение е уебсайтът Bankrate.com, който покрива най-различни подтеми във връзка с ипотечните кредити, например, като заеми, лихви и т.н. Сайтът също така предлага калкулатори, сравнение на ипотечни заеми и много друга уместна информация.



От потребителска гледна точка лендинг пейджът на Bankarate е много по-добър, в сравнение с този на други сайтове.

По-задълбочен преглед на сайта показва, че приблизително на всеки две години те винаги редактират съдържанието си, като понякога премахват различни неща.

Маркетинговата стойност на този URL e 2.33 млн. долара. Това е количеството пари, които би трябвало да плащате на Google AdWords всеки месец, за да привличате същите посетители за същите ключови думи.

Тук обаче не става въпрос само за добра SEO оптимизация, а също така и за добра ползваемост на сайта, добро съдържание и конкретна насоченост към аудиторията.

Лош пример в това отношение е уебсайтът на Bank of Scotland. Те искат да се класират в резултатите за търсенията на „заеми“, но на лендинг пейджа си за заеми те не споменават лихви. Ако искам да тегля заем, съм сигурен, че лихвата ще е едно от основните неща, от които ще се интересувам, казва Ландвер.

Успешна практика е създаването на сезонна лендинг страница и обновяването й, след като годината се смени. Това, естествено, не действа за някои ключови думи, но при много думи хората търсят в Google точно така - „Най-евтините смартфони през 2019 г. или „Най-добрите картички през 2019 г.“.

Хората просто търсят по този начин и има логика да имаш лендинг пейдж за това и да я обновяваш веднъж годишно, вместо да създаваш нова всяка година.

Урок номер 3 – Бързите уебсайтове са успешни уебсайтове

По отношение на бързината най-високо класираните сайтове се справят много добре. Няма категорични доказателства, че това се дължи именно на скоростта, но статистически данни сочат към подобна връзка. Моят съвет е да правите бързи уебсайтове, казва Ландвер.

Урок номер 4 - Мобилните приложения изяждат света

В момента по света се продават повече смартфони, отколкото компютри и това оказва влияние и върху SEO оптимизацията.



Ако погледнем въпросите, които хората задават на Google от своите настолни компютри, това са въпроси от рода на „Защо да посещавам университет“, „Защо да рециклирам“, „Как работят соларните панели“.

Те предполагат, че ако питате това, вероятно сте готови да отделите време и да прочетете няколко статии, а не очаквате някакъв бърз отговор под формата на GIF.

От друга страна, при въпросите, които се задават основно през смартфони, потребителите не очакват дълги обяснения, а бързи и опростени отговори на момента. Това могат да бъдат въпроси, като „Коя е тази песен“, „Кога да си направя тест за бременност“, „За колко време се разгражда алкохолът в тялото“ и т.н.

Ако направим сравнение между успешните мобилнит версии и десктоп версии на сайтовете, виждаме, че мобилните версии имат с 30% по-малко думи. Това означава, че Google предпочита кратки, бързи отговори на мобайл.

Можем да обобщим, че мобилните версии, от една страна, са предизвикателство, а от друга възможност, но в крайна сметка, зависи от всеки да се възползва по възмжно най-добрия начин.

Урок номер 5: Гласово търсене



Проучване на StoneTemple показва, че близо половината от хората се дразнят, когато други хора около тях подават гласови команди на своите телефони.

Друго проучване показва, че 13% от хората пък не се притесняват да използват гласови команди, докато се намират в обществена тоалетна.

Ако сте на средна възраст и искате да знаете на каква възраст е кралицата на Англия, например, вероятно ще напишете в Google “Възрастта на кралица Елизабет“, защото ние сме научени да действаме с езика в търсачката по този начин.

От друга страна, когато използват гласово търсене, представителите на по-младото поколение няма да кажат „Възрастта на кралица Елизабет“. Те ще кажат „Колко възрастна е кралицата на Англия“. Ще говорят естествено и крайният резултат ще е истинско изречение, което е много по-дълго.

При гласовото търсене има много по-малко търсения с 1,2 или 3 думи и много повече търсения с по 5, 6, 7, 8 и дори над 10 думи. Задайте си въпроса колко често пишете по повече от 10 думи в търсачката на Google? Тази закономерност ще има интересни последствия върху проучванията във връзка с ключовите думи в бъдеще.

В последните години има примери на компании, които спряха уебсайтовете си и заявиха, че ще разчитат само на гласови помощници. След това обаче им се наложи отново да започнат да използват своите сайтове.

Това ще се случи и с всички компании, които в индите години се опитат да направят същото, според Ландвер. Не спирайте уебсайтовете си заради гласовите асистенти, съветва той.

Урок номер 6: Google знае най-добре

Това е малко плашещо на моменти. Ако попитам кой има най-много абонати в YouTube, Google веднага може да ми даде актуална информация, която се представя под формата на снипет и дори не се налага да кликате никъде, за да видите отговора.



Ландвер прави експеримент с набор от около 3 000 въпроса на английски и немски език в търсачката на Google, след което всяка седмица следи резултатите, проверявайки колко от така наречените Knowledge Graph (синтезираната информация, която Google показва вдясно от търсачката) се показват и колко директни отговори или снипети има в резултатите.

Делът на директните отговори и снипетите при резултатите на немски език нараства от близо 10 до 27% през последните 2-3 години. Същевременно данните за САЩ сочат, че показването на директни отговори и снипети за същия период нараства до близо 50%.

Соред експеримента на Ландвер това означава, че в САЩ Google вече предоставя директни отговори на 50% от въпросите, които се задават в търсачката.

САЩ, разбира се, са много напред, дори и преди Великобритания, въпреки че езикът е един и същ, но това е бъдещето за всички страни и всички езици.

Google ще отнеме много трафик и в крайна сметка ще убие много бизнес модели, които се базират на предоставянето на информация, като работно време на магазини, телефони за връзка и така нататък, тъй като търсачката ще може да изважда всичката тази информация от своята Knowledge Graph или от вашия уебсайт.

Възможностите на Google вече се простират много по-далече. Ако напишете животински звуци в търсачката, след това можете да кликнете и да чуете какъв звук издава определено животно. Така че вече нямате нужда от онези приложения за таблети, които забавляваха децата. Google прави и това.



Google експериментира доста с такива неща на определени пазари. Например преди около 5 г. те тестваха директно сравнение на кредитни карти в резултатите от търсенето във Великобритания. В САЩ пък тестваха нещо подобно с покупките на имоти.

Повечето от тях изчезват след време, защото от Google може би се опитват да не са прекалено агресивни и да крадат от приходите на всички. Нещата, които им се получават добре, като Google Flights например, обаче успяват да навредят на много индустрии и всички, които разчитат напълно на Google, трябва да се замислят за това колко лесно е моят уебсайт да се вкара в такъв отрязък и просто да се показва в резултатите от търсенията, съветва Ландвер.

Digital Trends 2019 се осъществява с подкрепата на: EMAG, Нетера, UniCredit Bulbank, Opel, Адмирал Маркетс, Резиденшъл Парк Лозен, SentecaCommerce, Digital Dentistry Ivadent и с медийната подкрепа на Sportal Media Group и Kaldata.com.