NetSuite улеснява бизнес процесите във Виском БГ АД

1668
NetSuite улеснява бизнес процесите във Виском БГ АД

Виском БГ АД е един от най-големите дистрибутори на вътрешни и външни рекламни материали в България. Компанията развива търговска дейност още в Сърбия, Северна Македония и Румъния.

Продуктите, предлагани от Виском БГ АД, намират приложение в сектори, като външна реклама, производство
на мебели, машиностроене, осветление, интериорен дизайн, както и в строителството.

С разрастването на бизнеса на компанията в съседни държави се налага необходимостта от внедряване на бизнес система – единна за всички бизнес единици на Виском БГ АД и обхващаща всички бизнес процеси в компанията.

Изборът на ERP софтуер

Необходимостта от внедряване на модерно ERP решение – първоначално в дружеството в България, а след това и в останалите държави, се налага поради факта, че компанията ползва финансово-счетоводна система без възможност за обслужване на търговските и логистични бизнес процеси в организацията.

В допълнение, дружествата в четирите държави, където
Виском БГ АД оперира, работят с различни счетоводни системи, което създава затруднения в комуникацията между тях, и в унифицираното и консолидирано представяне на данните за бизнеса.

„Ние сме група от 4 компании в 4 различни държави, които ползват различни софтуери, и нашето желание е да ги обединим в една обща система. Твърде трудно е да обхванеш голямата картина през различни системи. Затова взехме решение да внедрим съвременна ERP система, която възможно най-цялостно да обхване всички бизнес процеси и всички наши фирми“, обяснява Борислав Мирчев, изпълнителен директор и акционер във Виском БГ АД.

Целта е системата да обхване целия бизнес на Виском БГ АД. Това включва интегриране на търговските процеси, улесняване на планирането на минималните наличности и доставките съобразно прогнозните продажби и обръщаемостта на стоките, както и поддържане на разнообразни ценови политики.

Решението трябва също да улесни кредитния контрол на клиентите и обслужването на паричните потоци, както и финансовото отчитане и планиране. Освен това е необходимо да подпомогне проследяването на партиди и срокове на съхранение на материалите, следенето и оптимизацията на складовите наличности.

В допълнение, спецификата на бизнеса на Виском БГ АД налага софтуерът да може да конвертира мерните единици на артикулите, както и да обслужва процесите по поръчково разкрояване и рязане на стоките.

След осъзнаване на нуждата от цялостна платформа за управление на бизнеса и решение за избор на такава, са осъществени разговори и демонстрации с няколко компании, предлагащи различни ERP решения. Изборът пада върху облачно базираната система Oracle NetSuite, предлагана от Balkan Services.

„Предлаганата като услуга система
NetSuite се оказа най-удачното решение за нас поради структурата, която имаме. Решенията „на място“ изискват съответна ИТ инфраструктура, както и специалисти, които да я поддържат. Ние имаме фирми в различни държави, които са различни юридически лица и работят по съответните за дадената държава закони, затова решение, което не е облачно базирано, би ни създало трудности при използването му“, коментира Борислав Мирчев.

В резултат се пристъпва към цялостно внедряване на ERP решението на NetSuite в структурите на фирмата в България, а като втори етап се предвижда системата да бъде разширена и към дъщерните дружества на Виском БГ АД в Северна Македония, Сърбия и Румъния.

Процесът по имплементация в компанията майка продължава около година и от 1 ноември 2018 г. тя вече работи с новата
ERP система. По време на внедряването експертите от Balkan Services разрешават редица предизвикателства, свързани със спецификите на бизнеса на Виском БГ АД, които изискват специфично конфигуриране и разширяване на съществуващите в системата функционалности.

Внедрените функционалности и модули

ERP решението, внедрено във Виском БГ АД, включва управление на целия „Order To Cash (от поръчка до плащане) процес на компанията, като вече са внедрени и част от функционалностите, които ще разширят процеса до пълния възможен обхват за бизнес софтуер в областта на продажбите на едро – „Lead To Cash“ (от запитване до плащане).

Включени са множество стандартни и специфични за типа бизнес функционалности – поръчки от клиенти, ценови политики и кредитен контрол, планиране и управление на поръчките към производители и последващите доставки, вътрешнофирмено разпределение и движение на стоки. Улеснени са също и процеси като прогнозиране на търсенето по артикул, сезонност и клиент, систематизирането, обработката и проследимостта на задълженията към доставчици.

„NetSuite има едно съществено предимство пред другите системи за управление на бизнеса – освен че се предлага като услуга, тя е най-богатата от гледна точка на функционалности облачна ERP система", обяснява Слави Славов, ръководител ERP в Balkan Services и мениджър на проекта от страна на ИТ компанията.

"Като цяло системата включва типични
ERP модули и функционалности, като управление и планиране на покупките и продажбите, търговски и ценови политики, управление на склад, управление на финансите и счетоводството, на дълготрайните активи. NetSuite предоставя също пълна CRM функционалност с проследяване на целия търговски процес, контактите с клиента, включително управление на маркетинговите активности, както и модул за електронен магазин и система за управление на проекти. ERP решението е изключително широкообхватно, комбинира в една комплексна платформа богата функционалност от различни бизнес системи, което дава възможност да се управлява целият бизнес“.

Поради факта, че е облачно базирано решение, NetSuite може да се ползва на всяко едно устройство с връзка към интернет. За работа със софтуера на смартфон производителят предлага специално приложение, което предоставя лесна, удобна и функционална визуализация на екрана на телефона.

Резултати и ползи от внедреното ERP решение

За нас най-голямото предизвикателство при внедряването беше да приемем философията на ERP системата. Тя е по-различна от това, с което бяхме свикнали, и от нашите разбирания за начина и методите на работа“, споделя Борислав Мирчев. Етапът на изчистване на концепцията обаче води до значими ползи за Виском БГ АД, които се изразяват в предефиниране и подобрение на работните процеси.

Внедрената във фирмата в България система е изцяло съобразена със силно специфичните за бизнеса на Виском БГ АД процеси, като например поръчково разкрояване и рязане на материалите, оползотворяване на остатъците и проследяване на възможностите за използването им. До внедряването на Oracle NetSuite този процес е изпълняван с помощта на таблици в Excel, което обаче не дава необходимата консистентност и проследимост.

„Дефинирането на тези процеси в
ERP системата и правилната им организация беше и едно от най-големите предизвикателства при внедряването", обяснява Слави Славов. "Да знаеш точно какви парчета от материалите в склада са останали, от кои оригинални партиди произлизат те и колко е срокът им на съхранение, да подбереш най-правилното парче, от което да се отреже желаният от клиента размер, така че да се оползотвори материалът възможно най-добре - всичко това беше много сложен за решаване казус“.

Това налага и сериозни доработки на ERP системата, направени от специалистите на Balkan Services. „Точно това е нашата работа като консултанти. Да можем да направим анализ на процесите във фирмата на клиента, да обсъдим с него възможностите, които системата му дава, да видоизменим, подобрим и усъвършенстваме някои от процесите му и накрая да имплементираме промените в системата така, че тя да стане системата за точно този конкретен бизнес“, обяснява Слави Славов.

От Виском БГ АД отчитат и редица други важни ползи от внедряването. Сред тях е управлението на търговските процеси. „Системата е много подходяща за управление на тези процеси и ние виждаме реално подобрението в тази насока, дори и все още да не сме внедрили напълно CRM модула на NetSuite. Това е важно предимство, което получихме почти веднага след внедряването и което очакваме да се разшири с планираното имплементиране на CRM функционалността“, коментира Борислав Мирчев.

Бъдещото развитие на системата

След успешното внедряване на NetSuite в България предстои разширение на внедряването в дъщерните дружества на Виском БГ АД в Северна Македония, Сърбия и Румъния, заедно с изграждане на локализационни пакети за съответните държави. „Внедряването на системата във фирмата майка е най-сложно, поради факта че в България Виском БГ АД има най-сложна организационна структура с поделения в страната, с множество складови операции, с концентрация на много голяма част от взаимоотношенията с доставчиците.

В следващия етап предстои
дъщерните дружества на Виском БГ АД в съседните държави да влизат последователно във вече готовата система. Основното, което предстои при този процес, е изготвянето на локализационни пакети за съответните държави“, коментира Слави Славов. След финализиране на този етап следва последната фаза, включваща извършване на фини настройки на финансовата консолидация на четирите компании и оформяне на консолидирания отчет, което също може да бъде обхванато с решението.

Предимствата на софтуера като услуга:

  • Софтуерът се достъпва през браузър от всяко едно устройство с връзка към интернет;

  • Отпада необходимостта от ИТ инфраструктура при клиента и специален ИТ екип, ангажиран с поддръжката на системата;

  • Доставчикът на услугата гарантира най-високо ниво на сигурност;

  • Потребителят работи винаги с най-новата версия на софтуера – актуализацията е ангажимент на доставчика на услугата;

  • Ползването на софтуера е на абонаментен принцип и зависи от внедрените модули, териториалния обхват на бизнеса и броя потребители на системата;

  • Гъвкавост при добавяне на нови потребители и нови функционалности.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

На фокус

Иновативни технологии за интелигентно почистване на подове у дома

Новата прахосмукачка-робот Roomba i7+ не само обича, но е и...