Daimler AG е заплашена от забрана да продава автомобилите си в Германия, след като Nokia Oyj спечели съдебно дело по патентен спор, което дава на финландската компания предимство в борбата й за мобилните технологии в автомобилите.

Daimler, която е собственик на марката Mercedes-Benz, е нарушила патента за мобилните технологии в колите на Nokia, реши съдебен състав в Манхайм днес.

Решението може да позволи на Nokia да спре Daimler да продава автомобили в Германия, но за да се случи, Nokia трябва да предостави обезпечение от 7 млрд. евро по отделно съдебно производство, пише Bloomberg.

“Не можем да разберем присъдата на съда в Манхайм и ще обжалваме,” заявиха от Daimler. “Не очакваме да има забрана за продажби.”

Решението стига до сърцевината на въпроса за това как трябва да бъдат лицензирани технологиите за мобилните телекомуникационни системи, които са стандартни за повечето нови автомобили.

От съда в Манхайм обявиха, че са взели страната на Nokia, защото от Daimler не са искали да се придържат към правилата на така наречените стандартни важни патенти.

“Фактите показват, че Daimler и поддръжниците й по този случаи не са имали желание да си извадят лиценз от Nokia съгласно приетите за индустрията стандарти,” се казва в изявлението на съда.

Автопроизводителите в Европа зависят от технологията, за да могат да оборудват колите си с електронна свързаност. Nokia иска да получава такса на автомобил, вместо да издава на производителите на авточасти лицензи за компонентите, които те произвеждат.

В резултат на това някои доставчици, като Continental AG и Robert Bosch GmbH, подкрепят Daimler по делото.

“Днешното решение е голяма реклама за дългосрочната инженерна работа на новаторите в Nokia и на важния принцип, че новаторите трябва да получават справедливо възнаграждение,” заяви Джени Лукандер, президент на Nokia Technologies. “Надяваме се, че сега Daimler ще приеме задълженията си и ще си извади лиценз при справедливи условия.”

Делото се следи отблизо не само от автомобилната индустрията, тъй като то може да има последствия и за интернета на нещата поради факта, че мобилната свързаност става все по-важна в почти всички продукти и индустрии.

Nokia е завела дела срещу Daimler в три германски съда относно патентите, свързани с мобилните технологии. През февруари съдът в Манхайм отхвърли подобен иск от Nokia.

Има заведени и други дела в Мюнхен и Дюселдорф. Daimler пък също е завела дело в отделен съд, с което иска патентите на Nokia да бъдат анулирани.

Финландската компания иска Daimler да плаща такса за всяка продадена кола, но от Daimler твърдят, че таксите биха били прекалено големи.

Компанията иска Nokia да лицензира технологията на доставчиците на оборудване, използвано за интегрирането на мобилни устройства в автомобилите, които след това да таксуват германския автопроизводител.

Daimler и част от доставчиците й, сред които и Continental, помолиха Европейската комисия да се заеме с Nokia, твърдейки, че финландската компания злоупотребява с пазарната си сила. Производителите на авточасти също виждат заплаха за своя бизнес модел, затова се присъединиха към делото на страната на Daimler срещу Nokia.

От Nokia казват, че лицензионният й модел е приет от други автопроизводители, сред които BMW AG и Volkswagen AG.

Победителите в такива патентни дела трябва да преценят риска от налагането на правилата, което включва риска от огромни щети, ако решението бъде отменени при обжалване. По тази причина съдилищата изискват победителите да заделят огромна сума преди прилагането на забрана за продажби.