Nike се превърна в лидер по отношение на използването на NFT на модната сцена. Това стана факт до голяма степен, след като спортният гигант придоби компанията за дигитален дизайн RTFKT през декември 2021 г. Сега Nike разработва самостоятелна Web3 стратегия, насочена не към феновете на крипто-света, а към традиционните потребители.

Тя е базирана на платформата Dot Swoosh, нова Web3 екосистема, разположена в домейна Swoosh.nike, съобщава Vogue Business, като добавя, че проектът е под ръководството на Nike Virtual Studios и вицепрезидента Рон Фарис, бивш ръководител на приложението Snkrs и отговарящ за блокчейн и Web 3 инициативите на Nike. По думите му Dot Swoosh ще бъде домът на виртуалните творения на Nike и ще отвори врати този петък. Първата дигитална колекция се очаква да бъде пусната през януари.

Платформата е замислена като място, в което хората купуват, показват и търгуват с физически и виртуални стоки и услуги, отключват достъп до събития и продукти и съвместно създават такива.

„Когато мислите за един виртуален продукт като виртуална обувка, например, това не е просто обувка. Това е продуктът и изживяването, услугата и полезността, заложени в нея. Виртуалната обувка може да даде възможност за предварителни поръчки на физически копия, активиране на комуникация с различни дизайнери на обувки или използване в някоя любима игра. Ние не виждаме този виртуален продукт като края на пътя към покупката. Това е началото на пътуването“, казва Фарис.


Владислав Лазаров, Adidas: Metaverse е път към изцяло нови бизнес моделиНашата нова цел е да намерим начин да превърнем метавселената в нов бизнес модел, казва Лазаров
В основата на платформата е стратегия, разработена от RTFKT, но на 100% реализирана от Nike, което е поредно доказателство за доброто взаимодействие между двете организации. Общите приходи от NFT продажбите на RTFKT и досегашната Web3 екосистема на Nike възлизат на най-малко 185,3 милиона долара. За сравнение, конкурентни производители като Adidas и Puma са спечелили съответно 11 и 1,3 милиона долара. Колекцията CloneX NFT на RTFKT генерира около половината от общите приходи на Nike от продажби на NFT, което демонстрира и важността на това придобиване за Web3 стратегията на Nike досега.

С Dot Swoosh Nike се стреми да разшири обхвата си в новата дигитална среда, като надхвърли значително клиентска база на RTFKT и привлече цялата си фен общност. За да постигне тази си цел, Nike Virtual Studios организира събития в шест града – Атланта, Лос Анджелис, Шарлот, Талахаси, Луисвил и Ню Йорк – през следващите месеци.

Ключови компоненти и перспективи

Ключовият компонент на платформата ще бъде съвместното създаване на продукти, като тя ще позволява на потребителите да предлагат свои елементи в дизайна и дори да продават идеи. Въпреки че все още не е ясно как ще бъдат избирани печелившите дизайни, най-вероятно това ще се случва с гласувания в общността. Затова и всеки потребител ще може да създаде своя секция под домейна .nike и да представя и евентуално продава стоките си.

Създаването на Web3 общности, макар и да предизвиква общественото любопитство, все още е сравнително нишова концепция по отношение на действителните потребители, така че Nike наистина може да спечели много от този си ход. Дали това ще се случи, предстои да видим.