Възможно е космическият кораб Starliner на Boeing, който е предназначен за превоз на астронавти до и от Международната космическа станция и се конкурира с Crew Dragon на SpaceX, да не излети още дълго време.

Компанията работи за изстрелването на първия си тестов полет с екипаж в края на юли, но CNN цитира Марк Напи, вицепрезидент и ръководител на програмата CST-100 Starliner на Boeing, който по време на брифинг в началото на седмицата разкрива:

"Имахме два нови проблема, които се появиха в рамките на процеса на преглед. Затова прекарахме последната седмица в по-подробно разглеждане на тези въпроси."

В крайна сметка, след консултации с главния изпълнителен директор на Boeing Дейв Калхун и НАСА, компанията е взела решение да се откаже от опита си за изстрелване през юли, за да може да отстрани напълно проблемите.

$6 млрд. повече, 6 години по-късно. Artemis на НАСА продължава да буксуваОчаква се разходите на агенцията за водещата ѝ лунна програма да достигнат 93 млрд. долара до 2025 г.


Един от тях е свързан с парашутите и механизъм, наречен "мека връзка". Другият проблем е свързан с лентата, която се използва за защита на кабелните снопове от изтъркване. Установено е, че тя е запалима. Това е поредното от дълга поредица закъснения на програмата Starliner, която се очакваше да започне да превозва астронавти още преди години.

"Всички са малко разочаровани", коментира в четвъртък Стив Стич, ръководител на програмата за комерсиални полети с екипаж на НАСА. "Но виждате, че хората са готови да запретнат ръкави и да разберат какви са следващите стъпки. Този екип ще реши проблемите."

Въпреки дългата история на забавяния, технологични проблеми и трудности с разработката Boeing многократно е потвърждавал ангажимента си към програмата Starliner. В четвъртък официалните представители на компанията отново акцентират върху този си ангажимент, като добавят, че ще продължат да поемат разходите, свързани с нейното закъснение. От Boeing разкриват, че досега са превишили планирания бюджет с близо 900 милиона долара.

Години на закъснения

През 2022 г. Starliner беше изпратен на втори изпитателен полет без екипаж в орбита, но проблемите съпътстват програмата буквално на всеки етап. В рамките на въпросната мисия например пропуските, които длъжностните лица установяват, включват засечки на няколко от двигателите на космическия кораб, както и софтуерни проблеми.

Китай изпрати първия си цивилен астронавт в КосмосаКосмическата администрация на страната потвържди плана си за пилотирано кацане на Луната до 2030 г.


Нито едно от двете обаче не оказват сериозно влияние върху тестовата мисия и корабът все пак успява да завърши многодневното си пътуване до космическата станция и да се върне безопасно обратно на Земята. Все пак техниците смятат, че тези проблеми са достатъчно сериозни, за да се наложи да бъдат отстранени, преди да се позволи на екипажа да се качи на борда.

Иначе първият опит за изпращане на Starliner на орбитален тест без екипаж датира от края на 2019 г. Той е прекъснат – космическият кораб се връща директно на Земята, вместо да се скачи с МКС, след като софтуерни проблеми го отклоняват от курса.

Поправянето на тази уязвимост отнема почти две години, преди Starliner да се върне на стартовата площадка. Но тогава се появяват проблеми с клапаните, което отново води до забавяне на тестовете.

„Успешният провал“ като бизнес стратегия и път към космическото бъдещеПровалът на Starship всъщност ще помогне за ускоряване на разработването му, смятат експерти


По този начин Boeing опровергава напълно първоначалните очаквания на своите дългогодишни партньори от НАСА, че ще изпревари SpaceX и то значително. Към днешна дата компанията изостава с поне три години от своя конкурент.

Корабът Crew Dragon на SpaceX стартира първата си мисия с астронавти през 2020 г. и оттогава извършва рутинни полети с хора на борда. Но НАСА иска да има поне два космически кораба, способни да превозват астронавти до МКС и обратно, с надеждата, че ако някое от превозните средства срещне проблем, който би го задържал на Земята, винаги ще има резервен вариант за транспорт. Затова и през 2014 г. космическата агенция възлага на Boeing договор на стойност 4,2 млрд. долара за разработката на Starliner - почти два пъти повече от 2,6 млрд. долара, които са дадени на SpaceX.