Към европейския парламент бяха отправени призиви за забрана на производството на автомобили, които могат да развиват по-висока скорост от 162 километра в час (101 мили), в усилията за намаляване на вредните емисии от въглероден двуокис, отделян от автомобилите, съобщава изданието news.bbc.co.uk.

Като тревожна се определя тенденцията в автомобилопроизводството за произвеждане на все по-тежки и мощни автомобили, при които отделяните вредни емисии се повишават.

Очаква се европейският парламент да гласува проектозакон, свързан с отделяните вредни емисии газове от автомобилите през есента, но от ВВС заявиха, че доклад в тази насока ще бъде разгледан в парламента по-късно през месеца.

Негов автор е британският евродепутат Крис Дейвис, според когото максималната скорост от 162 км в час е с около 25% над допустичата скорост в повечето страни членки на ЕС. Така например в България, Унгария и редица други страни максимално разрешената скорост е едва 130 км в час по магистралите.

Според Дейвис безсмислено е производството на автомобили, развиващи по-висока от посочената скорост, като подобно ограничение сериозно би намалило вредните емисии газове.

"Защо да се произвеждат и да се карат автомобили, чиито максимални скорости превишават законово допустимите", заявява още авторът на доклада.

Неговият доклад твърди още, че около една пета от рекламите, насочени към автомобилите, би следвало да е отправена към прокламиране на разхода на гориво и емисиите от въглероден двуокис, отделяни от тях.

Според подготвяния законопроект средните емисии на нов автомобил, продаван в страните от ЕС се очаква да бъде намален до 130 гр. на километър до 2012 година.

Анализатори коментират, че ограничаване на максималната скорост на произвежданите автомобили би било изключително трудно и скъпо за автомобилостроителите наченание, като то най-вероятно ще срещне силна съпротива в парламента и няма да бъде прието.

В същото време, като амбициозна те определят и целта за 130 гр. на километър вредни емисии до 2012 година, като според тях 120 гр. на километър до 2015 г. и 95 грама до 2020 година са значително по-достижими цели.