Министерството на правосъдието на САЩ, заедно с осем щата, заведе дело срещу Google с цел да разбие “монопола” на компанията в дигиталната реклама.

В жалба, подадена във вторник във федерален съд във Вирджиния, от ведомството обвиняват Google в “антиконкурентно поведение и повишаване на бариерите за навлизане на пазара на нови конкуренти до изкуствено високи нива”.

Това, смятат от институцията, е принудило ключови конкуренти да напуснат пазара на инструменти за дигитална реклама и е разубедила множество потенциални играчи да се включат в него. Малкото останали конкуренти на Google са маргинализирани и несправедливо поставени в неравностойно положение, твърдят от Министерството на правосъдието, цитирани от Reuters.

"Днешният иск на Министерството на правосъдието се опитва да посочи печелившите и губещите в силно конкурентния сектор на рекламните технологии", обяснява говорител на Google пред Engadget. "Той до голяма степен дублира необоснования иск на главния прокурор на Тексас, голяма част от който наскоро беше отхвърлен от Федералния съд".

Административния натиск върху Google

Както отбелязва Bloomberg, този иск е първият сериозен опит на администрацията на Байдън да ограничи властта на една от най-големите технологични компании в страната. Но това не е първото дело, заведено от министерството срещу Gooogle.

През 2020 г. то заведе дело срещу технологичния гигант с обвинение, че той е монополист в интернет търсачките и свързаните с тях рекламни модели. Тогава в обхвата на делото попаднаха и политиките на Android, които според Министерството на правосъдието несправедливо облагодетелстват Google, като принуждават производителите на смартфони по условие да инсталират на устройствата си приложенията и търсачката на компанията.

Великобритания разследва Google и Apple за „дуопол“ при мобилните телефони97% от сърфирането в мрежата в Обединеното кралство през 2021 г. се е случило през браузърите на двете компании Като цяло Google е изправена пред интензивен регулаторен контрол по отношение на влиянието й върху пазара на дигитална реклама. През 2020 г. щатът Тексас подаде иск, в който обвинява компанията, че използва "монополната си власт, за да контролира ценообразуването на рекламите”. Една година по-късно Европейската комисия започна разследване на рекламния бизнес на компанията - ход, който принуди Google да преразгледа начина, по който обработва рекламите в YouTube. Миналата година Сенатът също така представи законодателство, което има за цел да попречи на компании като Google да участват в повече от една част от екосистемата за дигитална реклама.

"След като се вмъкна във всички аспекти на пазара на дигитална реклама, Google използва антиконкурентни, изключващи и незаконни средства, за да елиминира или силно да ограничи всяка заплаха за господстващото си положение над технологиите в сферата", категорични са от Министерството на правосъдието в своята жалба.

Институцията обвинява Google, че използва придобивания, за да отстрани "действителни или потенциални" конкуренти, в допълнение към злоупотребата с господстващото си положение на пазара, за да попречи на рекламодателите да използват ефективно конкурентни продукти.

"Всеки път, когато клиентите и конкурентите на Google представяха иновации, които застрашаваха господството ѝ над някой от тези рекламни технологични инструменти, антиконкурентният отговор на технологичният гигант беше бърз и ефективен", твърди Министерството на правосъдието на САЩ и добавя, че компанията се опитва да “пренапише историята за сметка на създателите на съдържани, рекламодателите и интернет потребителите".

От Google контрират с твърдението, че конкуренцията в сектора на рекламните технологии се е увеличила значително през последните години. Компанията посочва като пример неотдавнашната сделка на Microsoft за придобиване на звеното за рекламни технологии на AT&T - Xandr, и отбелязва, че то е проправило пътя на технологичния гигант към "забележителната рекламна сделка с Netflix".

Google също така обвинява Министерството на правосъдието, че неправилно описва начина, по който работят нейните рекламни продукти. Компанията твърди, че нейният продуктов стек работи с конкурентни технологии, което прави "лесно" за издателите и рекламодателите избирането на услугите, които искат да използват.

Според някои оценки Google контролира до 26,5% от пазара на дигитална реклама в САЩ. Очаква се рекламното звено на компанията да генерира около 73,8 млрд. долара приходи от реклама в рамките на Съединените щати през тази година. Голяма част от тези пари се очаква да дойдат от реклами в търсачката на компанията.