Още в първия ден след въвеждането на новите правила за защита на личните данни в Европа бяха подадени жалби срещу технологичните гиганти като Facebook, Google, Instagram и WhatsApp, съобщава BBC. В оплакванията се посочва, че компаниите нарушават новите разпоредби на GDPR и принуждават потребителите да приемат таргетирана реклама, за да използват услугите им.

GDPR (The General Data Protection Regulation) променя начина, по който компаниите събират и използват личните данни на своите потребители. Дори да са базирани извън Европейския съюз, компаниите трябва да се съобразят с новата директива, ако искат да продължат да предлагат услугите си на територията на Общността.

Неправителствената организация noyb.eu, ръководена от активиста Макс Шремс, твърди че на посетителите в социалните мрежи все още не е предоставена възможност за свободен избор, каквато се предвижда в директивата. В четирите оплаквания, подадени от организацията, се твърди, че Facebook, Google, Instagram и WhatsApp прилагат подхода "всичко или нищо", който е в нарушение на GDPR.

Според тях потребителите са принудени или да се съгласят със събирането, споделянето и използването на техните данни за таргетирана реклама, или да изтрият своите акаунти. Организацията обаче е категорична, че новата директива изрично забранява искането на съгласие на общо основание за всички видове данни.

"В GDPR подробно е обяснено, че за данните, които са необходими за функционирането на дадено приложение, не е необходимо искането на изрично съгласие. Когато обаче става въпрос за таргетирана реклама, търговия с лични данни или друга дейност с комерсиална цел, потребителят трябва да има опцията да каже "да" или "не" за всеки отделен случай. Директивата има изключително прагматичен подход в тази посока", твърди Макс Шремс.

По думите му много от посетителите на социалните мрежи все още не са наясно, че начинът, по който в момента са принудени да дават своето съгласие, е незаконен според директивата за личните данни.

Жалбите са подадени от четири различни физически лица пред регулаторните органи в Австрия, Белгия, Германия и Франция. Ако те бъдат уважени, компаниите ще трябва да променят своята политика и може да им бъдат наложени глоби, пише още BBC. За най-тежките нарушения санкциите могат да достигнат близо 20 милиона евро.

От Facebook заявиха, че са се погдотвяли 18 месеца, за да са сигурни, че изпълняват всички изисквания на новата европейска директива. От Google също споделят пред BBC, че услегите им са соъбразени изцяло с разпоредбите на GDPR.

Изданието припомня, че някои компании, базирани извън Европейския съюз, временно спряха достъпа до своите онлайн платформи за гражданите на Общността, за да избегнат попадането под ударите на закона. Други обаче, сред които и Twitter, дадоха възможност на потребителите да потвърдят съгласието си за всеки отделен случай на използване на личните им данни, включително за получаване на известия по имейл, споделяне на данни с трети страни и персонализирана реклама.