Както е известно, един от най-проблематичните и скъпоструващи елементи на съвременните акумулаторни батерии за електромобили е кобалтът.

Този елемент, използван в литиево-йонните батерии, позволява на акумулаторите да работят при ниски температури и повишава количеството заряд/разряд.

В ранния етап на автомобилните литиево-йонни батерии кобалтът възлизаше на над 25% от общия обем на използваните метали. С развитието на технологиите, неговото количество намаля. Въпреки всичко то остава значително.

Основно кобалтът се добива в Конго ръчно и чрез робски труд, в който участват дори деца. Поради това сегашната цена на кобалта е изключително висока и постоянно „върви“ нагоре.

Съгласно данни на Streetwise Reports, в момента в САЩ се строи първата в страната кобалтова шахта, но компанията Panasonic, най-големият производител на литиево-йонни батерии, е убедена, че в близките години дефицитът на кобалт ще стане катастрофален. Само за последните две години цената му е нараснала 3 пъти, достигайки към днешна дата 85 000 долара на тон. При увеличаване на търсенето можем само да гадаем колко още ще поскъпне.

Имайки предвид ситуацията, Panasonic, която доставя батерии включително на Tesla, обяви, че е започнала работа върху технология за създаването на акумулатори без кобалт.

Ние съществено намалихме използването на кобалт в своята продукция, казват представители на компанията. Те допълват, че въпреки всичко известно количество от редкия метал е необходимо и този факт огорчава.

Слънчеви панели Tesla – с тях няма да плащате за ток Те се сливат с общия профил на дома и не се набиват на очи

Panasonic планира да замени кобалта с никел. Преди няколко дни представители на компанията разказаха, че са успели да създадат батерия, в която съдържанието на кобалт е минимално, а количеството на никела – увеличено. При това акумулаторът демонстрира превъзходна термична стабилност и висока енергоемкост.

Други производители също се опитват да заменят кобалта, но с различни съединения на желязото. Засега разработките са нискоефективни – или се понижава производителността, или надеждността.