Самоуправляващите се автомобили са бъдещето! Зеленият преход е бъдещето! Това са едни от най-често тиражираните тези в последните години, но се оказва, че съществува възможност двете да са несъвместими, тъй като автономните коли имат проблеми с емисиите.

Неотдавнашно проучване на изследователи от Масачузетския технологичен институт, цитирано от Fast Company, измерва енергията, консумирана от мощните бордови компютри, които служат като “мозък” на този тип автомобили. То установява, че широкото им разпространение в световен мащаб би довело до генерирането на допълнителни 0,14 гигатона емисии на парникови газове годишно - колкото генерира Аржентина.

Изследователите подчертават, че това е сериозен проблем, на който се обръща малко внимание в дискусиите за автономното бъдеще на човечеството, но все пак не формулират заключението си като обвинение към технологията. Техният призив е да бъдат създадени автомобилни компютри, които изискват по-малко енергия.

"Това има потенциала да се превърне в огромен проблем", казва Сумия Судхакар, съавтор на изследването, цитирана от Fast Company. "Но ако действаме превантивно, ще можем да проектираме по-ефективни автономни превозни средства, които от самото начало да имат по-малък въглероден отпечатък."

Дори това да се случи обаче, посочват от изданието, масовото навлизане на самоуправляващите се автомобили може да доведе до рязък скок на глобалните емисии, тъй като пътуванията ще се увеличат. И наистина, представете си да можете да отидете където искате из България, докато си гледате филм, например, или играете електронни игри.

Важно е да се отбележи, че това важи, дори ако всички автономни коли са електрически. Въпреки че електромобилите не отделят емисии от ауспуха, те все пак произвеждат парникови газове чрез производството на електроенергия, необходима за зареждането на батериите, както и при производствените процеси.

Когато вземете предвид нетния ефект от много повече изминати километри, проблемът с енергоемките компютри изглежда като малка част от много по-голям проблем, посочват още от Fast Company и обосновават тезата си за покачването на пътуванията с книга, публикувана във Великобритания през 1865 г.

Азиатските лидери крачат уверено по пътя към автономната мобилностАко до началото на новия век на Азия се гледаше като на източник на евтина работна ръка, то глобализацията превърна страните от континента във водещи технологични сили
Във "Въпросът за въглищата" Уилям Стенли Джевънс твърди, че продължаващите подобрения в добива на въглища само ще подхранват допълнително търсене. Причината - всяко повишаване на производителността ще доведе до намаляване на цената на въглищата, което ще принуди хората и предприятията да намерят нови начини за използването им. Това нарастване на търсенето на въглища ще повиши цената им и в крайна сметка ще доведе до увеличаване на производството на въглища.

Тази идея, известна днес като “Парадоксът на Джевънс”, е показателна, когато се приложи към транспорта. Помислете за проектите за разширяване на магистрали, за които могат да се изразходват милиарди долари с цел да се "сложи край" на задръстванията. Тези надежди рядко се оправдават. Вместо това след приключването на проекта задръстванията се връщат, все така гъсти, но на повече ленти, посочват от изданието.

“Парадоксът на Джевънс” като реална опасност

Новодобавените ленти правят пътуването в пиковите часове по-бързи, което обикновено променя плановете за пътуване на хората. Някои от тях решават да шофират в час пик, докато иначе биха излезли от вкъщи в 5 ч. сутринта, или може би биха използвали обществен транспорт. Други решават да предприемат пътувания, които преди това изобщо не биха предприели. В крайна сметка движението на новоразширената пътна артерия става също толкова задръстено, но с много повече превозни средства.

“Парадоксът на Джевънс” може да има зловещи последици по отношение на въздействието на самоуправляващите се автомобили върху изменението на климата. Освобождавайки водачите от досадното следене на пътя, автономните превозни средства ще улеснят пътуването с автомобил. В отговор на това хората ще пътуват повече и до по-далечни дестинации.

По този начин емисиите от транспорта, които вече са най-големият източник на парникови газове в САЩ, неизбежно ще се увеличат, категорични са в своя материал от Fast Company.

А вече има и статистики, които доказват тази теза. Според проучване, цитирано от изданието, собствениците на Tesla със системата Autopilot изминават с около 8 000 километра повече на година от тези, които не разполагат с нея.