Първият плавателен съд в САЩ, задвижван от водородни горивни клетки, вече извършва експериментални плавания в Калифорнийския залив, съобщава електронното издание Offshore Energy.

Яхтата Sea Change е с дължина от 21 метра и капацитет от 75 пътници. Тя е собственост на корабния оператор SWITCH Maritime и е построена от базираната в щата Вашингтон корабостроителница All American Marine.

Това е първият плавателен съд, задвижван от водородни клетки, който ще плава в американски води. Постижението е важна стъпка към прехода на корабната индустрия към бъдеще без въглеродни емисии.

Пътническият кораб е демонстрация на възможностите на водорода като устойчиво гориво за корабоплаването.

Целта на SWITCH е да разработи платформа за изграждане на първата флотилия с нулеви въглеродни емисии в САЩ, която ще е важен инструмент за декарбонизацията на цялата корабна индустрия в бъдеще.

Все още се водят разговори с американската брегова охрана, която трябва да даде окончателно одобрение за масовото използване на този тип задвижване.

От SWITCH се надяват да насърчат собствениците и операторите на пътнически кораби да внедрят технологията, като заменят старите и замърсяващи дизелови двигатели.

Компонентите на цялостното задвижване са произведени от различни компании. Горивните клетки Cummins с мощност от 360 киловата и резервоарът Hexagon са разработени от Zero Emissions Industries. Към тази система са интегрирани литиево-йонни батерии, производство на XALT, както и две витла, задвижвани от двигатели на BAE Systems, всеки с мощност от 300 киловата.

От SWITCH Maritime твърдят, че системата позволява същата гъвкавост и ефективност, каквато предлагат дизеловите двигатели, но с нулеви емисии и много по-проста поддръжка.

Проектът е финансиран с частни средства, както и с грант в размер на 3 милиона долара от щатския Борд за качеството на въздуха в Калифорния.