Революцията в електрическия, безпилотен транспорт набира скорост не само в лабораториите на Google. Норвежка корабна компания цели да доставя товари по море със самоуправляващи се плавателни съдове от 2020 г., съобщава Bloomberg.

Корабът YARA Birkeland, който е изцяло електрически и с нулеви емисии на въглероден диоксид, ще поеме на първото си пътуване в Европа догодина, съобщи в комюнике базираната в Осло компания Yara International ASA.

До 2019 г. той ще може да работи с контрол от разстояние, а в началото на идното десетилетие ще може да доставя товари напълно автономно. Контейнеровозът, построен от Kongsberg Gruppen ASA, ще превозва изкуствени торове.

Пробив на
Yara ще има сериозни последици за морската индустрия, която в исторически план използва най-мръсните горива от рафинериите. На сушата производителите на автомобили увеличават усилията си за развиването на безпилотни коли, наред с електрифицирането им.

Ford Motor, Bayerische Motoren Werke и Volkswagen съобщиха, че целят да създадат безпилотни автомобили до началото на новото десетилетие, а компанията-майка на Google Alphabet вече тества технологията.

Yara използва над 100 дизелови камиона на ден за доставка на продукти от завода си в Пошгрун в Норвегия до домашните пристанища Бревик и Ларвик, откъдето отплават доставките за клиенти от цял свят, казва Свен Торен Холсетер, генерален директор на компанията.

Yara изчислява, че новият плавателен съд ще намали доставките с камиони с 40 000 пътувания на година, въпреки че въпросните пътувания между норвежки пристанища са само малка частица от плаванията на конвенционалните международни кораби.

Цената на акциите на компанията се повиши със 7.7 норвежки крони, до 322.8 крони в понеделник.

Първият луксозен круизен кораб в света може да се крие в езероДълго преди някой да стъпи на луксозен лайнер за круиз ваканция, прословутият римски император Калигула се насочва към водата през свободното си време

Докато корабните пътища са с по-малко натоварен трафик от сухоземните пътища, морската търговия все още има своите усложнения, които ще създадат предизвикателства пред автоматизацията. Те включват силни океански течения, лошо време и пиратство в някои части на света.

Новият кораб ще позволи на Kongsburg да тества нова технология, които в крайна сметка може да намали замърсяването от корабната индустрия, съставляващо около 2.3% от глобалните вредни емисии.

Международната морска организация планира да оповести първоначален план догодина за съкращаване на парниковите газове, тъй като индустрията не е включена в ключовото Парижко споразумение за климатичните промени.