Huawei се отказва от Европа. Китайският телекомуникационен оператор планира да разпусне западните си лобисти, да съкрати европейските си операции, което пък означава, че редуцира и амбициите си за глобално лидерство.

Причините за това нямат много общо с търговския потенциал на компанията, пише в обширен материал Politico. Huawei все още е в състояние да предлага авангардни технологии на по-ниски цени от своите конкуренти. Всичко е свързано с политиката, обясняват от изданието, като се позовават на интервюта с повече от 20 настоящи и бивши служители и стратегически съветници на компанията.

Притиснат от Съединените щати и все повече отбягван на Стария континент, който някога смяташе за най-стратегическия си отвъдморски пазар, Huawei смята да обърне поглед към китайския, като фокусира ограниченото си европейско присъствие върху Германия, Испания и Унгария.

Интервюираните служители са категорични, че „това вече не е компания, движеща се по пътя на глобализацията“, а такава, която ще се спасява у дома.

Като цяло, затрудненото положение на Huawei беше обобщено от основателя на компанията Рен Джънфей в реч пред ръководители в централата на компанията в Шенжен през юли. Тогава той посочи трите основни предизвикателства, пред които е изправена компанията през последните три години: враждебност от страна на Вашингтон; коронавирусната пандемия; и нахлуването на Русия в Украйна, което преобърна глобалните вериги за доставки и засили опасенията на Европа относно прекомерната зависимост от страни като Китай.

Задава се нова спирачка за сделката Microsoft-Activision, този път от САЩПрез септември ЕК обяви, че стратира „задълбочено разследване“ на потенциалното сливане

Това развитие води до сериозни промени в структурата на европейското предстаителство на някогашния технологичен гигант.

Офисът на Huawei в Брюксел - някога ключов лобистки център за компанията срещу европейските ограничения върху нейното оборудване - беше изцяло прехвърлен в европейското управление, сега със седалище в Дюселдорф.

Това лято офисът загуби своя ръководител на комуникациите, Фил Хърд, бивш журналист от BBC, който се присъедини към компанията през октомври 2019 г. в началото на кампанията за отпор срещу политическия натиск в Европа. Наскоро бяха освободени още поне трима други ключови лобисти.

Директорът по комуникациите на Huawei в Обединеното кралство Пол Харисън напусна поста си през октомври, заедно с много други служители, припомня Politico, а в в Париж директорът по маркетинг и комуникации на компанията, Стефан Куртелин, напусна поста си през септември.

Във Варшава местният PR мениджър на компанията, Симон Солница, напусна Huawei през септември. „Кризите, с които се справях ежедневно през последните години, бяха колосални“, написа той в публикация в LinkedIn, обявявайки напускането си.

Служителите свидетелстват, че радикалната промяна, започнала през септември 2021 г., е в следствие на завръщането на Менг Вначжоу, която прекара почти три години в Канада, изправена пред екстрадиране в САЩ по обвинения в заговор за извършване на банкова измама.

Ефектът Менг

Висш служител на компанията коментира пред Politico, че моментът, в който Менг Вначжоу, дъщеря на основателя на Huawei и предполагаем наследник на ръководния пост, е слязла от самолета след ареста си в Канада, „глобалистът Huawei умря“.

Менг изигра ключова роля в правната и обществената битка между Huawei и Вашингтон, а след завръщането си от Канада достигна до най-високите позиции в компанията като заместник-председател в централата ѝ, предизвиквайки корпоративна промяна на върха. Именно тя е в основата на промяната и за европейската стратегия. В момента Huawei разделя континента на два пазара: Западна Европа, с централа Дюселдорф, и Източна Европа и скандинавските страни, с висш изпълнителен директор, базиран във Варшава.

Преструктурирането „ще ни помогне да внесем повече синергии в рамките на цялата европейска бизнес операция; ще донесе повече стойност по-директно на нашите клиенти тук в Европа“, коментира говорителят на Huawei Europe.

Станете големи или си стойте у вас: 9 правила за растеж на бизнеса Консултантите на McKinsey съветават как да си гарантирате устойчив растеж и конкурентни предимства

Ефектът Тръмп

Стратегическото отстъпление на Huawei е забележително за компания, която доскоро наливаше милиони евро в лобисти и PR кампании в опит да разшири и запази своето глобално присъствие.

През 2010 г. мнозина в Европа смятаха Huawei за приятел в технологичните среди, след като увеличи конкуренцията и намали цената на следващото поколение телекомуникационни мрежи. Това помогна на китайския технологичен гигант да развие сериозна инфраструктура. В крайна сметка обаче именно тя се превърна в причина за сериозен отпор от страна на Вашингтон.

Насрещните ветрове започнаха да духат при администрацията на президента Барак Обама, но достигнаха ураганна сила след избирането на Доналд Тръмп. Политиката на републиканския президент доведе не само до пълна забрана на Huawei на американска територия, но и на отрицателно отношение към компанията от страна на почти всички западни държави.

Нахлуването на руските войски в Украйна не промениха ситуацията към по-добро. Напротив – близките отношения, които Китай демонстрира с Русия, допълнително засилиха притесненията на западните пазари относно сигурността на една критична инфраструктура, изградена от знаков китайски доставчик.

Становище на Huawei

Във връзка с настоящата публикация в Profit.bg от Huawei изпратиха до медията следното становище:

Бихме искали да ви информираме, че потребителите продължават да бъдат в центъра на това, което правим. Ние продължаваме да се ангажираме и да подкрепяме иновациите, за да допринесем за по-интелигентни изживявания, както и да доставяме висококачествени продукти и следпродажбени услуги на потребителите в България.

Поради тази причина, Huawei взе решението да интегрира бизнеса си в Европа чрез създаване на офис в европейския регион, базиран в Дюселдорф, Германия.

Тази нова регионална организация ще ни помогне да работим много по-тясно с нашите потребители, предоставяйки им по-добро обслужване.

Проектирана да бъде по-гъвкава и по-ефективна, тази нова структура ще ни позволи допълнително да укрепим операциите на нашите местни компании, което от своя страна ще позволи на нашите местни екипи да създават по-голяма стойност за нашите потребители и по-ефективно да подкрепят техния бизнес успех .