Замърсяването на въздуха в големите градове е проблем, който отдавна очаква своето решение, но някои политики и модели за градско развитие, възприети от местните власти в цяла Европа през последните години, дават надежда, че има светлина в тунела (и тя не е идва от насрещен влак).

Нискоемисионните зони, които се прилагат в повече от 300 европейски града, например, вече доказват на практика своята ефективност и приноса, който могат да имат към подобряване на чистотата на въздуха.

А сега предстои да видим дали подобна мярка може да бъде решение за българската столица София - често сочена като един от градовете с най-мръсен въздух в цяла Европа, а и в цял свят. Тя е заложена като част от програма на Столична община, която съдържа общо 82 мерки за подобряване на въздуха, и се очаква след дълго отлагане да влезе в сила от 1 декември 2023 г.

Всичко това означава, че достъпът до центъра на столицата на най-замърсяващите коли от първи и втори екологичен клас ще бъде ограничен за определени периоди от време. В тази категория попадат автомобили на дизел над 20 години и на бензин над 30 години, като забраната ще важи от 1 декември до края на февруари всяка година и ще засяга широкия център на София.

Обхват на ограниченията

С влизането в сила на програмата на Столична община центърът на София се разделя на две зони, в които ограниченията за влизане ще са в сила за зимния сезон:

Зона "Малък ринг" – между булевардите: „Васил Левски“, „Сливница“ и улица „Опълченска“. В нея ограниченията за най-замърсяващите автомобили от първа екологична група ще влязат в сила от 1-ви декември 2023 г. Година по-късно същите ограничения ще важат и за колите от втора екологична група.

Зона „Голям ринг“ – оградена от булевардите „Сливница“, „Данаил Николаев“, „Ситняково“, „П. Яворов“, ул. „Атанас Дуков“, бул. „Х. Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И. Е. Гешов“ и бул. „Константин Величков“. От 1-ви декември 2025 г. ще бъде забранено влизането на най-замърсяващите автомобили от първа екологична група, а от декември 2027 г. – и за тези от втора екологична група.

Забраната не засяга живеещите в зоните, както и хората с увреждания, които имат издадени стикери за преференциално паркиране, но въпреки това се очаква нейното действие да доведе и до някои отрицателни тенденции. Пример за такава е ръста на неизползваните автомобили, които задръстват и без това ограничените паркоместа в столицата.

Компаниите за скрап излизат на сцената

Важна част от решението на този проблем е процесът за изкупуване на стари коли за скрап и един от успешните примери за това е „Екометал инженеринг“.

Компанията, която има 20 години опит в изчистването на модерната градска среда от изоставени, ненужни, излезли от употреба и всякакви други МПС, предлага безплатен транспорт за колите, взимане от адрес на клиента, както и извозване в същия ден на заявката.

За всеки закупен автомобил от „Екометал инженеринг“ гарантират документ за бракуване – удостоверение за дерегистрация, важащо пред КАТ. А визитката на компанията сама по себе си говори за нивото на услугата, която предлага.

„Екометал инженеринг“ стопанисва най-модерната шредерна инсталация за преработка на излезли от употреба автомобили за скрап и метални отпадъци в Източна Европа - Metso Lindemann ZZ, и до момента е преработила над 110 000 стари автомобила.

”Екометал Инженеринг” е създадена през 2002 г. с основна дейност – търговия с отпадъци от черни и цветни метали. Седем години по-късно е обявена за

”Екологична фирма на годината”. Мисията ѝ е цялостно затваряне на технологичния цикъл за преработка на отпадъците и постигане на пълното им повторно оползотворяване.