В родопското село Аврамово се намира най-високата гара в България и на Балканския полуостров.

Тя е част от железопътната линия, свързваща градовете Септември и Добринище, по-известна у нас като "теснолинейката".

Релсовият маршрут е интересен не само с гарата на село Аврамово, а с цялата си история, както и с изключително живописните места, през които преминава.

Ето няколко интересни факта за него:

Най-високата гара на Балканите

Железопътната гара на с. Аврамово (което до 1983 г. се нарича Аврамови колиби) е най-високо разположената гара в България и на Балканския полуостров. Намира се на 1267.4 метра надморска височина.

След Освобождението, от 1878 до 1912 г., на мястото на днешната гара е минавала границата между Княжество България и Османската империя.

Гарата е построена след 1926 г. като част от теснолинейката Чепино – Якоруда. Отсечката е въведена във временна експлоатация на 12 декември 1937 г., а официално е открита на 30 юли 1939 г.

Откъде идва името "теснолинейка"?

Теснопътната ЖП лининя, която свързва Септември и Добринище, е известна като "теснолинейка" по една съвсем проста причина - разстоянието между релсите е по-малко от това на общоприетия за Европа стандарт.

То е точно 76 сантиметра, тоест около три педи или почти два пъти по-малко от стандартното междурелсие, което е 143.5 сантиметра.

Тясното междурелсие е известно и като "босненски тип", защото едни от първите трасета от подобен тип започват да се изграждат масово на територията на днешна Босна и Херцеговина по време на окупацията на Австроунгарската империя след 1878 г.

Тесните ЖП линии се оказват по-подходящи за пресечения планински терен, който е много близък като характеристики до този на Родопите, Рила и Пирин.

С каква скорост се движи теснолинейката?

Поради особеностите на теснолинейното ЖП трасе, както и на релефа, по който преминава, скоростта на движение на влаковете е доста по-ниска от тази по останалите линии.

Разстоянието от Септември до Добринище е 125 километра и се изминава за около 5 часа със средна скорост 25 километра в час. По маршрута се редуват мостове, тунели и спираловидни изкачвания.

Хубавото на ниската скорост обаче е, че дава възможност на пасажерите да разгледат по-добре заобикалящите ги природни забележителности, а те наистина са впечатляващи.

Защо е построена ЖП линия през Родопите?

Идеята за високопланински тесен железен път е представена през 1916 г., по време на Първата световна война, но всъщност необходимостта от развитие на железопътната инфраструктура в южните планински райони на страната се усеща от много по-рано.

Основният мотив за изграждането на сложното и доста скъпо трасе е нуждата от транспортна комуникация с град Гоце Делчев (тогава Неврокоп), който е основната връзка през границата с Гърция, а оттам и с Беломорието.

Освен това ЖП трасето е било необходимо за развитието на дърводобивната промишленост в Рило-Родопския регион.

Най-добрите железопътни гари в Европа Ако не искате да пътувате със самолет, тази класация ще ви е от полза

Колко време отнема строителството на ЖП линията?

Първата част от трасето е изградена в първата половина на 20-те години на миналия век, а първият влак преминава по тесните релси на 1 август 1926 г. Тогава линията е с дължина от 20 километра и свързва Септемвир със село Лъджене, което днес е квартал на Велинград.

Най-трудният участък от трасето обаче - Чепино-Якоруда-Белица, е завършен чак през 1939 г. На откриването присъства и Цар Борис III, който сам подкарва парния локомотив по време на официалната церемония.

По трасето има 35 тунела, както и сложни конфигурации от завои, позволяващи преодоляването на труднодостъпния терен. Най-стръмният участък е близо до гара Аврамово, като там се намира и най-дългият тунел по цялото трасе, преминаващ под Аврамовата седловина (314 метра).

Връзката между Белица и Банско е завършена през 1943 г., а последният участък от Банско и Добринище е открит на 9 декември 1945 г.

Първоначалният план на трасето до град Гоце Делчев така и не е довършен.

Какво е разписанието на теснолинейката?