Преди епохата на стоманата и бетона, тухлите и камъните са единствените два материала, достъпни за архитекти и инженери, захванали се да изградят мост, който да бъде едновременно здрав и издръжлив.

Въпреки че тези строителни материали може да не отговарят на някои от качествата на стоманата, те отговарят на нуждите на времето.

Всъщност, каменните мостове са практически неразрушими. В цяла Европа и Азия има хиляди каменни и тухлени виадукти, които датират от стотици, а понякога и хиляди години. Те лесно ще надминат по дълголетие много от нашите съвременни стоманени мостове.

До средата на 19 век желязото и стоманата до голяма степен заменят камъните и тухлите като строителен материал. Металите са гъвкави, което позволява на инженерите да произвеждат безкрайно разнообразие от форми, освен че са устойчиви на огън.

Стоманените мостове могат да бъдат направени по-здрави и по-високи, освен това са по-евтини и се нуждаят от по-малко поддръжка, посочва Amusing Planet.

Пет факта за най-дългия мост в света 55-километровото съоръжение свързва Хонконг, Макао и пристанищния град Джухай

Но зиданите мостове имат едно голямо предимство - те могат да издържат на по-голяма тежест. Всъщност, колкото по-голяма е тежестта върху тях, толкова по-силна е структурата им. След поредица от трагични провали с чугунени мостове, водещи до загуба на човешки животи, железопътните инженери започват да строят мостове от тухли и това продължава чак и през 20 век.

Един от най-добрите примери за железопътен мост от Викторианската ера е виадуктът на долината Оуз, завършен през 1842 г. Мостът с дължина 500 метра е изграден от традиционни червени тухли и гладък варовик. Контрастът между двата материала привлича вниманието на наблюдателя.

Отличителна черта на този виадукт са обърнатите арки в долната му част. Тези празнини са перфектно подравнени в права линия, предлагаща забележителна гледка през виадукта от край до край.

Изграждането му е мащабно начинание, което изискваше около 11 милиона тухли, много от които трябва да бъдат изпратени през Ламанша от Холандия. Камъкът пък идва от от Нормандия във Франция.

Виадукът продължава всеки ден да осигурява движението на влаковете между Лондон и Брайтън.

Въпреки че 11 милиона тухли може да ви звучат много, виадуктът на долината Оуз не е най-големият тухлен мост в света. Тази титла принадлежи на виадукта Гьолц в Северна Саксония.

Построена през 1851 г., тази масивна структура обхваща долината на реката със същото име и се издига до над 76 метра, поддържана от множество арки, разпределени на четири нива. За известно време това е и най-високият железопътен мост в света.

Дизайнерът на моста решава да използва тухли вместо гранит поради изобилието на материал в близост, което позволява бързо и икономично производство на тухли. Над 20 тухларни по протежение на железопътната линия произвеждат над 26 милиона тухли за моста.

На около 10 километра южно от виадукта Гьолц се намира вторият по големина тухлен мост в света - виадуктът Елстер.

Той е съставен от 12 милиона тухли. Виадукът е построен на две нива и носи същата линия на държавната железница Саксония-Бавария. Височината му е само девет метра по-малка от тази на виадукта Гьолц, но е на половината от дължината му.