Една на всеки седем европейски компании, работещи с британски доставчици, предприема действия по изместване на бизнеса си извън пределите на Великобритания.

Това сочи ново проучване на Chartered Institute of Procurement and Supply (Cips), в което се посочва, че цените на Острова са скочили след брекзит, като възходящият им ход ще продължава и в бъдеще, предава Financial Times.

Въпреки че Великобритания се разбра с Европейския съюз за преходно споразумение, което ще поддържа настоящите търговски взаимоотношения до края на 2020 г., анкета, проведена сред 2000 мениджъри на доставчици, показва, че търговските връзки вече са увредени.

Основна причина за изместването на бизнеса на европейските компании извън Великобритания е свързана с това, че 1/3 от британските доставчици са били принудени да вдигнат цените поради отслабването на паунда в резултат на брекзит.

Други 41% от анкетираните планират да повишат цените в бъдеще, отново заради ефектите от брекзит.

Освен това съществува негативно отношение на европейските компании към британските доставчици, като 42% от фирмите в ЕС посочват, че не смятат британските продукти за нещо особено.

Джон Глен, икономист към Cips, коментира, че бизнесът няма много голям избор, освен да прехвърли част от увеличението на цените върху крайните потребители.

Въпреки споразумението за преходен период, Глен добавя, че компаниите се подготвят само и единствено за най-лошия сценарий на развода между Великобритания и ЕС.

Според Матс Пърсън, ръководител Политики и търговия към консултантската компания EY, въпреки договорения преходен период, опасностите остават налице, тъй като след изтичането на споразумението британските компании отново ще се окажат надвиснали над бездната.

Един от секторите, поставен под най-голям натиск, в резултат от изместването на операциите на европейските компании, е хранително-вкусовата промишленост, тъй като Великобритания разчита главно на внос на продукти и хранителни съставки отвън.

Хранително-вкусовата индустрия допринася с 50% повече за британската икономика, отколкото автомобилния сектор, като 70% от износа на страната е за страни-членки на ЕС.