Доклад на организацията с нестопанска цел Международен съвет за чист транспорт (ICCT) констатира, че 77% от европейските автомобили с дизелови двигатели отделят повече вредни емисии, отколкото отчитат по време на тестове.

Това показва наличие на устройство за манипулация на измерванията.

Използвайки данни от 1400 официални правителствени теста в контролирани условия, проучването, цитирано от Politico, установява, че 77% от дизеловите автомобили Евро 6 (Евро 6 е името на настоящите правила на ЕС за емисиите) и 85% от по-старите автомобили Евро 5 имат "подозрителни" резултати от тестовете за откриване на прекомерни емисии.

В доклада се казва, че количествата азотен оксид, отделяни от тези автомобили по време на тестовете, показват "вероятното използване на забранено устройство за намаляване на емисиите" - т.е. софтуер, който позволява на автомобилите да включват за момент инструменти, които намаляват замърсяването, по време на тестовете.

Проверката на организацията показва, че "екстремни" нива на емисиите са установени в поне 40% от дизеловите автомобили, което показва, че за да минат тестовете, те "почти сигурно" използват непозволени софтуери.

ЕС готви план за разрешение на ДВГ, използващи е-гориво, и след 2035 Превозните средства ще трябва да използват технология, която ще им попречи да се движат, ако се използват изкопаеми алтернативи

В момента по пътищата на Европейския съюз и Обединеното кралство се движат повече от 19 милиона превозни средства с "подозрителни" нива на емисиите и 13 милиона с "екстремни" нива, смятат от ICCT.


"Тези резултати представят солиден набор от доказателства, които да послужат на властите да разследват и евентуално да предприемат коригиращи действия за справяне с рисковете за здравето, които представляват дизеловите автомобили, движещи се по пътищата на Европа", коментира Питър Мок, управляващ директор на ICCT за Европа, цитиран от Politico.

Съществуването на т.нар. “блокиращи устройства” беше разкрито по време на скандала "Дизелгейт" през 2015 г., когато германският автомобилен производител Volkswagen призна, че е успял да манипулира тестовете за емисии на стотици хиляди автомобили в САЩ. Впоследствие други производители, включително Daimler, Renault и Fiat, също станаха обект на подобни обвинения.

През 2020 г. този тип софтуер беше обявен за незаконен от Съда на Европейския съюз.

В отговор на проучването на ICCT три екологични неправителствени организации обявиха, че ще дадат под съд френското, британското и германското правителство за тяхната "неспособност да се справят с чумата на незаконните устройства" и ще принудят автомобилните производители да платят разходите за изтегляне от пазара на дефектните дизелови автомобили, обяснява в заключение Politico.