Българите и румънците са получили средства от повече от 170 страни през последната година, а са изпратили пари в 130 държави, заяви днес на среща с медиите Александру Бадулеску, регионален мениджър на Western Union за Румъния и България.

Основните страни, от които се изпращат пари към България и Румъния с Western union са Испания, Гърция и Италия. В динамиката на преводите между две страни съществуват и разлики, тъй като в Италия например, работят повече румънци, отколкото българи, докато за Гърция важи обратното.

В Турция също има много българи, които изпращат средства на близките си в България. Стойността на средния превод в региона е между 300 и 500 долара, според Бадулеску.

С цел да изпревари кризата Western Union е намалила таксите си за българи, желаещи да изпращат средства от Испания през 2008 г., като впоследствие е направила същото и за българите, работещи във Великобритания, като намаленията са по над 15%.

От компанията заявяват, че са готови да променят комисионите си, ако се налага и клиентите го изискват.

Клиентите на Western Union в България нарастват в тон с глобалната тенденция. Акциите на компанията се търгуват на Нюйоркската фондова борса, поради което от Western Union нямат право да обявяват специфични данни на регионална основа, както и за отделните държави, включително и България.

Western Union разполага с 1 200 локации в България, като нейна основна цел е да предлага удобна, бърза и надеждна услуга.

Партньорите на компанията в страната включват Обединена българска банка, Пощенска банка, Societe Generale Експресбанк, предприемаческата компания Cash Express, Централна кооперативна банка и D Commerce Bank.

Въпреки голямата си мрежа, една от основните цели на компанията е постоянно увеличение на броя на локациите в България и използването на всяка възможност за разрастването на мрежата.

С началото на кризата в края на 2008 г. първият ефект от нея върху индустрията на паричните преводи се изразява в това, че хората започват да превеждат по-малки суми, каза Бадулеску.

Кризата в сектора се оказва невиждана досега, но пък става ясно, че емигрантите са доста по-гъвкави и приспособими към икономическите промени, смята Бадулеску.

По неговите думи български емигрант в Испания например, който работи в строителния сектор губи работата си, но вместо да се върне в родината си намира друга работа като шофьор на такси или някакъв друг неквалифициран труд, който испанците отказват да вършат.

Същото се случва и с емигрантите от други държави като румънци, индийци, пакистанци, поляци, китайци. Това, което се случва е, че разполагаемият доход на българските емигранти, например, намалява по време на кризата, но те продължават да успяват да изпращат пари на близките си в родината.

Според данните на Western Union средната сума, която емигрантите изпращат по време на кризата намалява с между 8 и 10% от около 250 на 230 евро, в зависимост от отделните държави.

Друго явление, което се наблюдава по време на кризата, е че поради икономическите рискове и несигурността стават по-избирателни по отношение на това как изпращат пари, твърди Бадулеску.

Намалява така нареченият неофициален пазар (изпращане по шофьори на автобуси и по познати) и емигрантите започват да използват повече марки като Western Union, на които могат да се доверят.

Транзакциите през Western Union, например, се увеличават с 5% през последното тримесечие на 2009 г., тъй като повече клиенти се доверяват на марката. Приходите на компанията през миналата година намаляват с 3%, въпреки ръста в броя на клиентите, които обаче са изпращали по-малко пари.

Транзакциите през Western Union се увеличават с 8% в световен план през първото тримесечие на 2010 г., а приходите на компанията нарастват с 3%. Тенденциите в България са подобни.

Що се отнася до конкуренцията между банковите трансфери и паричните трансфери с компании като Western Union, Бадулеску определя банковите преводи за по-изгодни при превода на по-големи суми. Средната стойност на транзакциите през Western Union пък е 300-500 долара.

Максималната сума, която може да бъде изпратена с Western Union е 7 500 долара, като при желание за изпращане на по-големи суми се налага разрешение от органите, които се борят с прането на пари.

Банките харесват да работят с Western Union, според Бадулеску, тъй като това им дава достъп до огромната мрежа на компанията. Друго предимство е фактът, че клиент, който влиза в офис на банка, за да изпраща или получава пари с Western Union, може в крайна сметка да стане неин клиент.

Съществуват различни оценки за броя на емигрантите в световен план, макар и не много точни, като се счита, че те са около 200 милиона души в момента. По оценки на Световната банка тези емигранти правят парични преводи на стойност около 400 млрд. долара годишно.

Индустрията на бързите парични преводи отчита спад през миналата година, докато в годините преди настъпването на световната финансова криза индустрията е нараствала с по около 8% годишно.

Прогнозите на Световната банка показват, че индустрията ще се върне към растеж през настоящата година като от финансовата институция дори завишават очакванията си за ръста до 6%.

Western Union е пазарен лидер в тази индустрия със 17% пазарен дял в световен мащаб през 2008 г. От компанията очакват делът й от пазара да е нараснал до 18% през миналата година.

Основният бизнес на компанията са паричните преводи между физически лица, които съставляват 80% от приходите й.

Компанията е генерирала 5.1 млрд. долара приходи през 2009 г. докато маржът на оперативната й печалба достига 26%.

Western Union е осъществила 196 млн. транзакции между физически лица през миналата година, прехвърляйки 71 млрд. долара. Броят на бизнес плащанията за 2009 г. пък е 415 милиона.

Останалите 15% от приходите на Western Union се сформират от различни плащания. Потребителите, например, използват Western Union, за да заплащат сметките си за комунални услуги, докато някои компании плащат по този начин на служителите си в чужди държави.

Google използва Western Union, за да се разплаща за рекламни услуги в интернет, включително и в България.

Western Union предлага подобни плащания в над 200 държави и територии, а компанията разполага с най-голямата дистрибуторска мрежа от 420 000 локации в цял свят.

За да става всичко това възможно, компанията си партнира с няколкостотин банки, над сто пощенски компании и множество търговци на дребно. Новоприет закон, който позволява на търговците на дребно да изпълняват ролята на агенти, улеснява допълнително дейността на компанията в ЕС.

Станете наш почитател във Facebook