Пазарът на батерии за електрически автомобили продължава да се ожесточава. В момента в ЕС се съгласуват най-строгите стандарти в света за производство на устойчиви батерии, като целта на разговорите е да се постигне стимулиране на местното производство. Същевременно като заплаха тегнат отгоре щедрите субсидии на САЩ, които изтеглят инвестициите от Стария континент, пише Politico.

Новият Закон за намаляване на инфлацията в САЩ насочва солидни публични средства към производителите на батерии, които се установяват в Северна Америка. Това неминуемо ще усложни усилията на ЕС да насърчи производството на батерии в Европа -- нещо, което трябва да се ръководи от Регламента за батериите.

Регламентът за батериите представлява наръчник, който гарантира, че батериите, пуснати на пазара на ЕС, са безопасни и устойчиви. Той ще зададе изисквания, вариращи от това как трябва да се декларира въглеродният отпечатък на батериите и колко рециклиран материал трябва да съдържат, до целите за събиране на отпадъци от батерии и правилата за надлежна проверка.

Регламентът ще се прилага по отношение на местно произведените батерии и вносните. Той цели и да подкрепи производството в Европа, измействаки зависимостта от Китай, който в момента доминира световния пазар на литиево-йонни батерии.

По-екологичните стандарти на ЕС са възможност, но и предизвикателство. Те работят в посока устойчивост, но и са свързани с по-високи разходи. Затова индустрията призовава за увеличаване на субсидиите от Брюксел.

САЩ са виновни или Европа завижда?Докато САЩ следват масивна индустриална политика с протекционистични тенденции, Европа трудно може да накара компаниите да инвестират на родна земя

„Сега се нуждаем от по-голям морков, за да донесем нови инвестиции във веригата за доставки в Европа вместо в САЩ или Китай. Едното няма да работи без другото“, казва Крис Херон, говорител на лобистката група Eurometaux.

Европейската програма за субсидиране на Battery Alliance на стойност 20 млрд. евро стартира през 2017 г. и вече се виждат някои ранни резултати при производителите на батерии, които отварят фабрики на континента. Лошата новина е, че САЩ са заделили 369 млрд. долара, които да бъдат предоставени на компаниите по веригата за доставка на батерии.

В момента по Закона за намаляване на инфлацията може да се получи данъчен кредит от 7500 долара за местно произведени електрически превозни средства. От следващата година правителството на САЩ ще покрие до 45 долара за киловатчас от генерираните разходи на батерия, а също така ще субсидира 10% от цената на частите на батерията и ще предложи подобна подкрепа за суровини. Тези субсидии ще продължат да текат през началото на 2030 г., предлагайки на производителите на батерии дългосрочна сигурност. Това ще им помогне да намерят капитал и да намалят разходите си за батерии под 100 долара за киловатчас. Според експерти - това е показател, който прави автомобилите на батерии ценово конкурентни на тези с двигатели с вътрешно горене.

Зелените субсидии в САЩ засилват страховете за германската индустрияГерманските производители и доставчици на автомобили, за които САЩ са основен експортен пазар, са сред най-големите потърпевши на американският Закон за намаляване на инфлацията

Субсидиите за електромобили в САЩ привлякоха вниманието на Европа, като висши политици поискаха преосмисляне от Белия дом. По-големият проблем за Стария континент обаче са субсидиите за батерии.

Politico отбелязва, че Законът за намаляване на инфлацията е насочен към увеличаване на продажбите на електромобили. Същевременно статистиката сочи, че вносът на коли от Европа за САЩ е малък.

Според данни, събрани от консултантската компания IHS Markit, около 54 020 електромобила са били изпратени на запад през Атлантика през 2021 г. Те са съвсем малка част от 2,3 милиона такива превозни средства, продадени в Европа миналата година.

„Трябва да се тревожим много повече за производствените кредити, отколкото за потребителските кредити“, казва Уилям Тодс, изпълнителен директор на зелената неправителствена организация Transport & Environment.

Той предупреждава, че при такова ниво на субсидиите и разликите в цените на електроенергията съществува реален риск производството да бъде установено извън Европа.

Макар ЕС да се опитва да упражни натиск върху Белия дом, тази седмица комисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон заяви пред Politico, че шанс за това няма - „Каквото е направено, е направено“. Той препоръчва Европа да обмисли свой пакет от субсидии.

На континента обществената подкрепа идва под формата на еднократни порции публична държавна помощ, внимателно оценени и одобрени от надзорните органи на Комисията за конкуренция. Това е доста различно от устойчивата индустриална подкрепа, одобрена в САЩ.