Сърбия е длъжна да приключи строителството на Коридор №10 до 2010 г. преди България и Румъния да изградят конкурентния коридор №4.

Това каза сръбският министър за инфрасктруктурата Милутин Мърконич. "Ако пропуснем този шанс, камионите от Турция ще предпочитат да заобикалят 300 км. допълнително по коридор №4, защото имат само един граничен пункт за влизане в Европейския съюз (ЕС). Залогът е огромен. Доброто ни географско положение ни помага, но ние трябва да се възползваме от това", каза още Мърконич в интервю за днешния брой на вестник "Политика".

Министърът припомня, че още през 90-те години на миналия век ЕС е определил коридор № 10 като една от най-перспективните магистрали, която свързва Европа с Азия. "За съжаление досега нямаше политическа воля и подкрепа Сърбия да използва това предимство на този път, а да не говорим и за факта, че не са използвани и средствата, които ни предлагаше самият ЕС", подчертава още сръбският министър. Той смята за голям успех фактът, че сегашното правителство в Белград разбира значението на коридор №10.

"Аз няма да остана на министерското кресло, ако този проект не бъде под мой контрол, защото това нещо никой не може да направи по-добре от мен", заяви Мърконич. Според него за изграждането на коридор №10 са необходими около 1.7 млрд. евро. "Те ще бъдат използвани за строителството на магистралата от Ниш до Димитровград (до българската граница, бел.ред.) и за тази от Лесковац до македонската граница.

Парите са необходими и за изграждането на лявото платно от магистралата Хоргош-Нови Сад (в северната част на Сърбия, бел.ред.), добави Мърконич.

"За ЖП-мрежата са необходими около 4.6 млрд. евро, но точната сума ще стане известна когато изготвим проекта", подчерта сръбският министър. Той признава, че гражданите на Белград са против въвеждането на такса от 3% за града, но пък хората от останалата част на страната са подкрепили това предложение.

"Със събраните пари от тези такси ще може да приключим строителството на Околовръстното шосе в Белград", обясни Мърконич. "Никой не знае, че в предприсъединителните фондове на ЕС има 480 млн евро за тези проекти.

Околовръстното шосе ще струва много по-малко от изграждането на метро, за което са необходими над 1 млрд евро", добави Мърконич. Според него изграждането на "метро-мост" над река Сава ще намали драстично движението. "Мостът на Сава е най-натовареният в света. Всеки ден там минават над 160 000 коли", каза още сръбският министър.

Източник: БГНЕС