Брекзит може да направи така, че британската автомобилна индустрия да изчезне напълно.

„Има риск автомобилната индустрия във Великобритания да изчезне, ако няма митнически съюз след брекзит”, алармира Пол Дрехслер, президент на Конфедерацията на британския бизнес (CBI) - една от най-големите бизнес организации на Острова, предава CNN.

Великобритания се готви да напусне Европейския съюз в края на месец март следващата година, но британското правителство все още не е изяснило как ще се процедира с търговията, след като страната загуби всичките си привилегии, вървящи ръка за ръка с членството в Общността.

Един от най-големите въпроси е как ще се третира британският износ след като страната излезе от ЕС.

Понастоящем тя е член на митническия съюз на ЕС, по силата на които всички 28 членки функционират като единен пазар без мита за внос или износ от една държава-членка в друга.

Британският премиер Тереза Мей изключва участие в бъдещ митнически съюз, като понастоящем обмисля алтернативи. Но всички предложения досега бяха отхвърлени от Брюксел или разчитат на нови технологии, които, според критиците на Мей, все още не съществуват.

„Ако нямаме митнически съюз, има сектори в производството във Великобритания, които са изправени пред риска да изчезнат”, казва Дрехслер. „Това е реалността”, добавя той.

Експертите коментират, че липсата на прогрес в преговорите с Брюксел и приближаващите крайни срокове притесняват инвеститорите и бизнеса.

„Продължаваме да нямаме яснота относно бъдещата посока на брекзит на ниво детайли, които касаят инвестирането. Да, имаме велики речи, но това, което има значение за бизнеса, са детайлите”, казва Дрехслер.

Британската автомобилна индустрия дава работа на над 800 хил. работници и силно зависи от сложна верига от доставчици, разпръснати из целия ЕС. Около 45% от автомобилите, произвеждани на Острова, се продават на европейския пазар.

Великобритания си призна, макар и без да иска: Няма добър брекзитПри всички случаи, Великобритания ще търси споразумение със САЩ

Инвестициите в британския автомобилен сектор намаляха с 34% през 2017 г., до 1.5 млрд. долара, по данни на Society of Motor Manufacturers and Traders.

По думите на Дрехслер, забавянето в инвестициите се е превърнало в много широк проблем.

„Всеки божи ден на работа в CBI се запознавам с решения... относно отлагания и отсрочване на инвестиции”, добавя президентът на браншовата организация.