Оборотът на десетте най-големи петролни компании в Румъния е надхвърлил 10 млрд. евро през 2007 г., предава Ziarul Financiar. И докато финансовите показатели на компаниите не предложиха някакви големи изненади, след като нарастванията на годишна база възлизаха на около 5%, интересът през миналата година беше привлечен от две големи сделки, в които участваха основните играчи на пазара.

Въпреки че оборотът на компаниите остава сравнително висок, общата печалба на десетте най-големи играчи на пазара е намаляла значително, достигайки до 414.8 млн. евро, което е спад от 41%, в сравнение с 2006 г., когато приходите са възлизали на почти 702 млн. евро.

Първата половина на миналата година не бе толкова добра за петролните компании, след като цената на петрола вървеше надолу, а националната валута се оскъпяваше. Цялата тази съвкупност от фактори и падащото производство е донесла на Petrom спад от 63% на годишна база в приходите за първите три месеца на миналата година.

Във втората половина на миналата година обаче нещата започват да се променят. Румънската лея започва да се обезценява, а спадът в стойността на долара сигнализира началото на безпрецедентния скок в цената на петрола. Въпреки това Petrom не успява да постигне толкова добри резултати, както през 2006 г., но компанията очаква това да се случи тази година, като приходите й могат да достигнат 1 млрд. евро.

Изненадата на миналата година беше поднесена от Rompetrol. Председателят на компанията Дину Патричу обяви на 27 август сделката на годината, а именно продажбата на 75% от компанията на KazMunaiGaz.

Пазарът не се успокои и през септември последва още една голяма сделка, в която Petrom закупи обратно Petromservice - най-голямата местна компания за стоки и услуги за газовата и петролната индустрия. Стойността на сделката възлезе на 328.5 млн. евро.

Тази година сделки ще се сключват основно при търговците на дребно в сектора, прогнозират анализатори. Все още е възможно в сегмента на рафинериите да има някои изненади. Според пазарни източници рафинерията Rafo се продава, въпреки твърденията на представители на компанията, според които тя е затворена за модернизация.