Икономистите в Румъния вече не гледат традиционни индикатори, като БВП, безработица, цените на имотите, за да установят до колко е ударена страната от рецесията, пише Standard.ro. За да бъдат по-точни представите им, те се обръщат към по-специфични индикатори, свързани с поведението на потребителите.

От доста време насам президентът Траян Бъсеску казва, че се интерсува само от енергетиката. В същото време потреблението на цимент показва какво можем да очакваме в строителния сектор, а продажбите на бира са показателни за настроението на потребителите. Купуването на някои стоки се покачва в момент на криза - като шоколадови изделия и козметика. Експертите считат, че те се приемат като антидепресанти.

С две думи, според някои румънски икономисти енергетиката, циментът и бирата са отличен заместител на БВП, като индикатор. Освен точен, те са и обективен показател, защото не са част от сивата икономика.

Циментната индустрия отбелязва най-голям спад в Румъния. След четири години на ръст, продажбите започнаха да падат през 2009, като за първите шест месеца на годината, спадът е от 30% (отдава се на забавянето в имотния сектор).

Потреблението на електроенергия е спаднало с 10% за първите осем месеца на годината (спадът на износа има голямо влияние тук). Един от най-динамичните пазари е този на пивото - с ръст от 20% през последните няколко години. Големи международни производители не само навлязоха на румънския пазар, но и направиха сериозни инвестиции. За първата половина на 2009 индустрията отбеляза спад от 10%, поради занижената покупателна способност на населението. Прогнозите за цялата година също не са оптимистични - спад от 20% за цялата 2009 г., на фона на ръст от 4.1% за 2008 г.