Fiat Chrysler Automobiles (FCA) спира операциите си в завода за монтаж в Сърбия поради недостиг на части от Китай вследствие на търговски ограничения, свързани с коронавируса, съобщава Бизнес Нюз.

Това е първият автомобилен производител в Европа, който спира операциите в завод вследствие на коронавируса, но се очаква да последват и други, тъй като глобалните вериги за доставки са прекъснати.

Fiat ще спре производството на Fiat 500L в завода си в Крагуевац, тъй като му липсват аудиосистеми и други електронни части, внасяни от Китай, според съобщения в медиите. Компанията се надява да възстанови работата си по-късно през февруари.

FCA Srbija, съвместна структура на Fiat и сръбското правителство, е най-големият износител в страната, откакто новият му завод, струващ 1 млрд. евро, стартира производството в Крагуевац през август 2012 г., след три години интензивна подготовка.

Той се превърна в едно от най-модерните съоръжения на италианския производител в света и произвежда модела Fiat 500L, който влезе в продажба в края на 2012 г., припомня БГНЕС.

Докато FCA е първият, който обяви спиране на производството в Европа, Hyundai вече спря производството в Южна Корея, а Nissan затвори един от заводите си в Япония за два дни, също поради недостиг на части от Китай. Провинция Хубей, в центъра на огнището на коронавируса, е основен производител на части за превозни средства.

ING прогнозира по-рано този месец, че световната икономика може да претърпи провал тази година в резултат на усилията за контрол на коронавируса.

„Прекъсването на веригите за доставки може да има ефект на домино, ако запасите от основни електронни компоненти от Китай бъдат изчерпани“, се казва в коментар на анализаторите на ING.

„И това не е непременно временно забавяне. Коронавирусът може потенциално да повлияе на годишното ниво на световната търговия през 2020 г., тъй като не е сигурно, че фабриките и логистиката ще могат да наваксат и напълно да компенсират по-ранните забавяния, предвид ограничения капацитет. Ако не успеят да се възстановят напълно, растежът на световната търговия през 2020 г. ще пострада“, се казва в изявление.