Английският археолог сър Артър Еванс, един от пионерите в изследването на изчезналиата минойска цивилизация, е този, който преди повече от сто години заявява пред света, че е открил изгубения дворец на цар Минос на остров Крит.

Ако трябва да посочим виновник на изливането на тонове бетон върху руините на Кносос, това е той. Както и за популяризирането на всички митове за Минотавъра, заключен в Лабиринта, построен от Дедал и Икар, за атинския герой Тезей и влюбената в него Ариадна.

В Гърция сър Артър е герой, за разлика от шотландския благородник Томас Брус, седми лорд Елгин, който след плячкосването на мраморните фризове на Партенона е заклеймен като враг на гръцката култура и историческо наследство.

Цялата история на двореца Кносос, известен като Лабиринта на Миинотавъра, ще бъде показана за първи път в голяма британска изложба Labyrint: Knossos, Myth & Reality.

Тя ще бъде открита на 10 февруари и ще продължи до 30 юли в Музея за изкуство и археология Ashmolean, Оксфорд (където Евънс е назначен за уредник през 1883 г. – бел.р.) и ще покаже над сто експоната, взети назаем от Атина и Крит, които никога не са напускали Гърция.

Заедно с откритията на британския археолог, посетителите ѝ ще видят и неговия архив, който се пази в Оксфорд, документиращ разкриването на двореца между 1900 и 1905 г. Те ще станат свидетели на ексклузивно изживяване в двореца Кносос с прочутата видео игра Assassin's Creed Odyssey.

Тронът на цар Минос така, както го е видял Евънс.

Въпреки че нейният фокус е върху наследството на Евънс, изложбата за пръв път, но с голямо закъснение, ще признае приноса на Минос Калокаиринос, критския бизнесмен и археолог, който пръв идентифицира местоположението на двореца от бронзовата епоха.

„Искаме да осветлим историята. Евънс може и да се е скарал и разделил с Калокаиринос, но неговата история е коренно противоположна на тази на Елгин. Британският дипломат е демонизиран в Гърция, заради мраморите от Акропола, които е отнесъл в Британския музей, докато сър Артър е обичан за начина, по който популяризира минойската култура. Така че нашата изложба е щастливо сътрудничество с Крит, който ни даде ключови артефакти”, обясни Андрю Шапланд, куратор на сър Артър Евънс за бронзовата епоха и класическа Гърция в музея Ashmolean Ашмол в Оксфорд, пред Guardian (Евънс е кореспондент на Manchester Guardian за Балканите в периода 1877-1882 г. – бел.р.).

Десетки любители археолози напразно търсели Лабиринта – подземната плетеница от коридори от митовете за Минотавъра, до 1878 г., когато Калокаиринос открил останки от огромния дворцов и храмов комплекс на хълма Кефала на 6 км северно от столицата Ираклион. Критският предприемач не успява да получи разрешително за разкопки от османските власти. Интерес към тях проявява и откривателят на Троя Хайнрих Шлиман през 1886 г., 5 години след като открива Троя на Северозападното Анатолийско крайбрежие. И така, през 1900 г. Еванс е този, който властите на вече освободения остров разрешават за копае.

Амфори от Крит, Национален археологически музей, Атина.

„Сега в Гърция се предприемат действия, за да се признае заслугата на Калокаиринос за откритието. „През 2019 г. те поставиха бюст на входа на Археологичния парк, точно срещу паметника на сър Артър Евънс. Беше важен момент”, признава Шапланд.

Дворцът Кносос е втората най-популярна гръцка туристическа атракция след Акропола в Атина и отчасти това е причината, поради която и Еванс е толкова признат. Творческата му реставрация на мястото все още не позволява на посетителите да си представят пълното му великолепие през 17-16 в.пр.н.е. преди да бъде опустошено от огромното цунами, заляло острова и унищожило минойската цивилизация слеед изригването на вулкана в Санторини.

Все пак цяла галерия е посветена на пресъздаване на виртуална реалност на популярната видеоигра Assassin's Creed Odyssey, вдъхновена от визията на Евънс за Кносос.

Снимки: Profit