Преди срещата на министрите на околната среда на ЕС във вторник Италия предложи отлагане на забраната на двигателите с вътрешно горене с пет години - до 2040 година, предава Българското национално радио. Според документа, представен в петък на посланиците на 27-те държави-членки на ЕС, Италия има подкрепата на България, Португалия, Румъния и Словакия. За мнозинството в Съвета гласът на Германия е от основно значение , но германското правителство все още няма обща позиция.

В началото на юни парламентът на ЕС гласува забрана на двигателите с вътрешно горене до 2035 г. По този начин евродепутатите последваха предложението на Европейската комисия. Сега държавите членки трябва да постигнат споразумение по този въпрос.

Италия предложи до 2035 г. емисиите на CO2 от новите автомобили да бъдат намалени с 90% вместо със 100%. След това нулевите емисии трябва да бъдат постигнати през 2040 г. Освен това се предвиждат специални правила за т.нар. "електронни" или синтетични горива.

Рим посочва "непропорционално високите и ненужни разходи за автомобилната индустрия и потребителите". За да се постигне движение на автомобили без емисии на CO2, трябва да се преодолеят многобройни пречки. Италианските представители дават като пример разширяването на инфраструктурата за зареждане, производството на батерии, евтини технологии и стимули за покупка от потребителите.

Унгария ограничи до 50 л. на ден покупката на бензин на по-ниски цениMярката намалява наполовина предишното ограничение от 100 литра на човек на ден в бензиностанциите


По време на гласуването в Съвета по околна среда във вторник ще се приложи системата на квалифицираното мнозинство. Държавите могат да блокират проектозакон, ако заедно представляват повече от 35% от населението на ЕС. Ако Германия се въздържи, това ще се брои за "не", при което заедно с Италия и останалите четири държави ще бъдат постигнати доста над 35%.

Ако Съветът по околна среда отхвърли забраната на автомобилите с вътрешно горене от 2035 г., Чехия, която ще поеме председателството на Съвета през юли, ще трябва да договори през есента компромис с Комисията и Парламента.