Източна Европа започва да се налага като нова водеща дестинация за производство на електронни стоки, според изследване на изследователската агенция Frost & Sullivan.

Причина за значителното изнасяне на производството от водещи световни производители на електронни стоки към Източна Европа са все още ниските трудови разходи и наличието на висококвалифицирани кадри.

Секторът на услугите за производителите на електронни стоки се очаква да нарасне от 9 млрд. долара през изминалата година на близо 24 млрд. долара през 2013 година, сочи още изследването.

Нуждата от намаляването на разходите, на фона на високата конкуренция и спада в цените на електронните продукти, прави изнасянето на производството към страни с по-ниски разходи на труд "наложително", се казва още в изследването.

Тази необходимост караше компаниите първоначално да изнасят своето производство към азиатските страни, а впоследствие западноевропейските концерни все по-често да поглеждат към страните от Централна и Източна Европа, които освен че са по-близко, са и със значително по-малки културни различия.

Като заплаха пред по-нататъшното изнасяне на електронния бизнес на международните концерни към ЦИЕ се сочи обаче ускореният ръст на заплатите в тези страни.

Поскъпването на недвижимите имоти и повишението на данъците са фактори, които могат да започнат да отблъскват инвеститорите и да ги накарат да търсят други инвестиционни алтернативи.

Въпреки че големите инвестиционни проекти са в ход и продължават с пълна сила към страните от региона, те започват да губят конкурентните си предимства за инвеститорите, в сравнение с азиатските пазари например.

Специалистите коментират, че подобен феномен се е случвал и преди, визирайки страни като Мексико, Сингапур и Тайланд и ще продължава да се случва докато има места по света, които предлагат по-изгодни условия за инвеститорите.