Британската автомобилна индустрия се изправя пред увеличение на разходите с 4.5 млрд. паунда, ако Великобритания напусне Европейския съюз без търговско споразумение.

Това сочат изчисленията на британската браншова организация Society of Motor Manufacturers and Traders, цитирани от Financial Times.

Организацията посочва, че увеличението на разходите ще дойде от плащане на „опустошителни“ търговски такси върху частите, произвеждани на Острова и изнасяни към другите страни-членки на ЕС.

Повече от половината автомобили, изнасяни от Великобритания, се реализират на европейския пазар. Освен това над половината от 2.5 млн. двигатели, произвеждани годишно от британските компании, отиват към заводите в континентална Европа, където се сглобяват в превозни средства.

Според правилата на Световната търговска организация, които ще важат за Великобритания, ако не успее да постигне търговско споразумение с ЕС, автомобилните производители плащат такса в размер на 10% на превозно средство и 4.5% на всеки изнесен в чужбина двигател.

„Тежък брекзит може да подкопае всичко, което постигнахме заедно“, казва Тони Уолкър, шеф на британския завод на Toyota и президент на браншовата организация. „Опасността е реална, това е препятствие, което не можем да игнорираме“, посочва той.

По думите му, „такси в размер на 10% могат да се окажат опустошителни“.

„След всички трудности, които преодоляхме, след всички промени, които направихме и иновациите, които въведохме, няма нужда търговски бариери да бъдат следващото ни предизвикателство“, казва Уолкър.

Според него, търговското споразумение трябва да бъде „при настоящите условия, като изключително важно е да няма времеви срок“. „Нашата индустрия взема дългосрочни инвестиционни решения, поради което се нуждаем от сигурност“, казва той.

Данните на браншовата организация, публикувани по-рано през тази година, показват, че въпреки големите инвестиции от Nissan, Toyota и BMW, разходите на индустрията са намалели до 322 млн. паунда през първата половина на тази година.

За сравнение, инвестициите в сектора през през миналата година достигаха 1.66 млрд. паунда, което бе с 30% по-малко спрямо 2015 г., когато вложенията в индустрията възлизаха на 2.5 мрлд. паунда. Причина за тази тенденция са отложени инвестиционни намерения поради цялата ситуация около брекзит.

Доставките за британската автомобилна индустрия са силно обвързани с членството на страната в ЕС. В някои случаи, дадени автомобилни части влизат и излизат от Великобритания по 5 пъти преди да бъдат сглобени в превозно средство.

Браншовата организация изчислява, че над 1 100 товарни превозни средства от ЕС влизат във Великобритания всеки ден, за да доставят автомобилни компоненти.

По думите на Уолкър, компонентите, влизащи в страната за ден, се използват за производството на 6 600 коли и 9 800 двигателя, като по-голямата част от тях се връща обратно в рамките на ЕС.

Междувременно се появи информация, на база източници на FT, че Великобритания е съгласна да плати сметката си за раздяла с ЕС в размер на 45 - 55 млрд. евро. Според изданието, Великобритания е съгласна да поеме задълженията си в размер на 100 мрлд. евро, които да изплаща през годините напред.

По този начин сумата може да спадне наполовина. Ако действително има съгласие по този въпрос, то постигането на търговско споразумение може и да не изглежда чак толкова невъзможно за страната.