От БНТ направиха един кратък поглед към историята на проекта Бургас-Александруполис. Той е замислен преди близо 14 години. Целта е да се транспортира руски и каспийски петрол от пристанището на Бургас в Черно море до пристанището на Александруполис в Егейско море.

Трасето е заложено като алтернативен транспорт на руския петрол, който да заобикаля танкерния трафик в проливите Босфора и Дарданелите и да създаде нов път за пренос на петрол от Кавказ и Средна Азия до европейските пазари. За целта трябва да се изгради петролопровод с дължина 279 км през Черно море, който на българска територия стъпва в порт Бургас.

С капацитет 35 милиона тона годишно, който да се увеличи до 50 млн. тона. Споразумението за сътрудничество в изграждането и експлоатацията на петролопровода Бургас-Александруполис беше подписано в Атина на 15 март 2007 г. в присъствието на руския президент Владимир Путин, българския министър-председател Сергей Станишев и гръцкия му колега Костас Караманлис.

Собственик на тръбопровода според договореностите трябваше да бъде специално създадена международна проектна компания, в която дяловото участие на трите държави да бъде както следва - по 24.5% за България и Гърция и 51 на сто за Русия.

Тези дни руският министър на енергетиката заяви, че Москва може да замрази проекта за петролопровода Бургас-Александруполис заради забавянето на България.

"Не казвам, че ще го спрем, а че ще го замразим, докато не разберем каква е позицията на българската страна и ще спрем да финансираме проекта", заяви Сергей Шматко пред руската информационна агенция Новости, цитирани от БНТ.

Според него в бюджета на Русия има средства за потролопровода и те трябва да бъдат изразходзвани до края на тази година. Агенцията припомня, че в края на 2009 година България е обявила, че условията по договора не са икономически изгодни за страната, София, според РИА "Новости" е обвинила за пропуските предходното правителство.

Медията цитира и думите на руския енергиен министър "Днес трябва да заявим, че проектът Бургас-Александруполис на практика е замразен". Държавната руската компания Транснефт подчерта, че забавянето на плащанията на София създават проблеми за проекта.