Отминалото лято на масови протести доведе до спад в печалбата на нискотарифния превозвач Ryanair.

Авиокомпанията обяви спад от 7% на годишна база в печалбата си до 1.2 млрд. евро за периода април-септември тази година, предава BBC.

Както е известно, лятото бе белязано от множество стачки – на служителите във въздушния контрол по света и на пилотите и стюардесите на компанията.

И двете групи настояват за по-добро заплащане и условия на труд, като съвпадналите протести доведоха до отмяната на множество полети през наблюдавания период.

Печалбите на компанията страдат и от поскъпването на горивата.

Въпреки негатвните резултати, трафикът е скочил с 6%, а самолетите са работели почти на пълния си капацитет – 96%.

Средните цени на билетите са паднали с 3%, до 46 евро, но допълнителните приходи, като таксата за чекиране на багаж и тази за резервиране на място на борда, са нараснали с 27%, до 1.3 млрд. евро.

След много години игнориране на опитите на служителите да създадат профсъюз, от Ryanair най-накрая се съгласиха на този ход в края на 2017 г.

След дълго несъгласие в разговорите за подобряване на условията на труд, авиокомпанията бе наказана със серия масови протести на служители в няколко европейски страни.

Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри коментира, че стачките имат малък ефект върху насрочените полети и конкуренти, като Air France и Lufthansa, са пострадали по-сериозно от индустриалните катаклизми през отминалото лято.

Въпреки това, Нийл Уилсън от Markets.com посочи, че всичко това е довело до спад на потребителското доверие в Ryanair, което се доказва чрез слабите резервации.

Покачващите се цени на петрола също повишават разходите на авиокомпанията. Превозвачът е похарчил 1.3 млрд. евро за гориво през първата половина на тази година, което е с 22% повече спрямо същия период на миналата година.

По-рано през този месец Ryanair предупреди, че печалбите за цялата година ще бъдат с 12% по-ниски спрямо предходната прогноза, като ще достигнат сума от 1.1 – 1.2 млрд. евро.

Това идва, след като компанията обяви рекордна печалба за периода март 2017 – март 2018 г. от 1.45 млрд. евро след данъци.

По думите на О’Лиъри, печалбите за годината остават тежко зависими от цените на петрола и климатичните фактори.

Гералд Куу, анализатор в Liberum, коментира, че маржините на Ryanair са започнали да се свиват заради по-сниките средни цени на билетите и по-високите разходи за гориво и персонал, но въпреки това остават на водещо за индустрията ниво.

Според него, компанията не е пострадала сериозно от признаването на профсъюзите на служителите си.

През последните няколко седмици светът стана свидетел на колапса на няколко авиокомпании, включително Primera Air и Cobalt, като Уилсън от Markets.com, посочва, че Ryanair остава много добре позиционирана да капитализира дългия процес на консолидация в сектора.

„Консолидацията е добро нещо за Ryanair, но засега пътуването е турболентно”, добавя той.

Ryanair: Ръчният багаж вече ще се плащаНискотарифният превозвач Ryanair обяви, че слага край на безплатния ръчен багаж до 10 килограма


О’Лиъри посочва пред Bloomberg, че се надява по-малките авиокомпании да се провалят, тъй като „те заслужават да изчезнат”.

Той прогнозира „много, много трудна зима” за някои превозвачи и поставя върпсителна върху някои конкуренти, като тези в Норвегия, които плащат 85 долара за барел петрол, докато Ryanair плаща по 68 долара за барел.

Противоречивият директор не очаква да има брекзит без постигната сделка, тъй като това би означавало от първи април следващата година да няма полети от и към Великобритания.

Подобно нещо ще предизвика падането на правителството, смята О’Лиъри.

Акциите на Ryanair поевтиняха с 40% от пика на протестите до сега.

В ранната търговия на борсата в Лондон книжата на компанията поскъпнаха с 3.6% след обявяването на резултатите.