Още една държава-членка на Европейския съюз заяви готовност да се присъедини към китайската инициатива „Един пояс, един път”.

Островната държава Малта индикира, че има възможност да участва в китайския план за създаване на нов път на коприната.

Финансовият министър на страната Едуард Шиклуна посочи, че не трябва „предразсъдъците” да застават на пътя на добрия бизнес.

„Човек трябва да бъде предпазлив към всяка страна, особено с политически амбиции или всякакъв вид амбиции, но това е животът”, казва той в интервю за CNBC.

Китайската инициатива „Един пояс, един път” цели създаването на глобална мрежа, която да свързва по вода и суша Китай с Югоизточна Азия, Централна Азия, Близкия Изток, Европа и Африка.

Критиците на плана посочват, че инфраструктурните проекти са в полза на китайските фирми, като страната засилва международното си влияние, същевременно натискайки развиващите се страни да поемат непосилни дългове.

„Човек трябва да е предпазлив, но това не означава да се казва не на всеки бизнес поради някои предразсъдъци, или поради това или онова, защото някой оказва натиск. За да оцелее една страна и да бъде конкурентноспособна, особено за малка държава, трябва да има диверсификация”, казва Шиклуна.

По-рано през този месец Италия, която е третата най-голяма икономика в еврозоната, демонстрира интерес към присъединяването към китайския план.

Други европейски страни, като Гърция и Португалия, също показват намерение да се присъединят, България също е една от страните-членки на ЕС, която гледа към инициативата „Един пояс, един път” с добро око.

България става част от новия път на копринатаБългария е домакин на първата международна среща за многостранно финансово сътрудничество в рамките на механизма 16+1

САЩ са едни от най-големите противници на плана на Китай, като посочиха, че присъединяването на Италия към инициативата може да навреди на международната ѝ репутация, по информация на Financial Times.

По думите на вицепремиера на Италия Луиджи ди Майо, Италия гледа на китайската инициатива като на начин да увеличи износа си, а не като на платформа за подписането на някакви политически сделки с Китай, предава Reuters.

Според финансовиятминистър на Малта темата „Един пояс, един път” е сравнително нова и „доста чувствителна”. „От една страна, не трябва да предизвикваме сблъсък, определено не трябва.. но от друга страна, като регион ние сме независими, имаме собствени интереси и трябва да гледаме първо към тях”, казва Шиклуна.

Европейският комисар по икономическите и финансовите въпроси Пиер Московиси, посочва, че Италия навярно трябва да подобри индустриалния си капацитет.

„ЕС не е федерална държава – нашите членки могат да правят собствена политика, каквато си поискат – но аз смятам, че Китай, освен актив и партньор, може да бъде и проблем, ако е прекалено агресивен”, казва Московиси пред CNBC.

„Но за Италия мисля, че е леко различно, тази страна трябва да заздрави индустриалната си основа ... да засили своята конкурентоспособност”, добавя той.

Италия подкрепя китайската инициатива По този начин, китайската инициатива, често наричана „нов път на коприната“, ще получи подкрепа за първи път от страната член на Г-7