Доброто състояние на автомобилния сектор в Словакия превръща страната в шампион по растеж сред 17-те страни от еврозоната въпреки дълговата криза, отбелязва Франс прес, цитирана от БТА. Докато във Франция PSA Peugeot-Citroеn обяви план за съкращаване на 8000 служители, в Словакия създаде 900 работни места от началото на годината.

В страната с население 5.4 млн. души, която е член на еврозоната от 2009 година, има заводи на германския автомобилопроизводител "Volkwagen, френското обединение PSA Peugeot-Citroеn и южнокорейския Kia Motors.

Автомобилът тук е главният двигател на промишлеността.

Секторът дава работа на 72 000 души и представлява 39% от националната икономика. Очаква се тази година словашката икономика да нарасне с 1.8%, докато за цялата еврозона ЕК прогнозира свиване от 0.3%.

При последната световна криза от 2008 г. Словакия понесе с пълна сила последиците от спада на търсенето в Западна Европа, като рецесията в страната през 2009 достигна 4.9%. Оттогава обаче е направена стратегическа промяна в заводите за сглобяване, които се съсредоточиха върху производството на малки, евтини модели.

Приемането на еврото даде на Словакия конкурентно предимство пред съседите й, които са извън еврозоната - Унгария и Чехия, като така инвеститорите си спестяват конвертирането на валута.

В завода си в Търнава PSA Peugeot-Citroеn произвежда "Citroеn С3 и новото Peugeot 208.

Компанията, която има 3500 служители в Словакия, създаде трети производствен екип тази година с цел да произвежда 300 000 автомобила през 2013 г.

В съседна Чехия съвместното предприятие TPCА, което обединява PSA Peugeot-Citroеn и Toyota обяви, че съкращава 345 души от общо 2800 служители на компанията.

Volkwagen обяви намерението си да инвестира 1.5 млрд. евро в Словакия и да наеме още 500 души към вече работещите за компанията 8400 души, които сглобяват автомобили.

Германският автомобилен гигант, който миналата година започна да произвежда малките си модели Volkwagen Up, Skoda Citigo и SEAT Mii в завода си в Братислава, откъдето излизат и големите 4х4 Touareg, Audi Q7 и Porsche Cayenne, очаква да достигне капацитет от 400 000 автомобила годишно през следващите две години.

Южнокорейската Киа, която произвежда (Kia cee'd, Kia Sportage и Kia Venga в завода си в Жилина обяви увеличение от 10 процента на производството си през първото полугодие и планира капацитет от 300 000 автомобила през 2013 година.

Същевременно словашката икономика не е изолирана от рисковете на икономическата ситуация в съседни страни. "20 процента от словашкия износ отива за Германия и страните от ядрото на еврозоната," отбелязва Владимир Вано, анализатор от Volksbank.