Словакия е шампионът по растеж в еврозоната

1240
Словакия е шампионът по растеж в еврозоната

Доброто състояние на автомобилния сектор в Словакия превръща страната в шампион по растеж сред 17-те страни от еврозоната въпреки дълговата криза, отбелязва Франс прес, цитирана от БТА. Докато във Франция PSA Peugeot-Citroеn обяви план за съкращаване на 8000 служители, в Словакия създаде 900 работни места от началото на годината.

В страната с население 5.4 млн. души, която е член на еврозоната от 2009 година, има заводи на германския автомобилопроизводител "Volkwagen, френското обединение PSA Peugeot-Citroеn и южнокорейския Kia Motors.

Автомобилът тук е главният двигател на промишлеността.

Секторът дава работа на 72 000 души и представлява 39% от националната икономика. Очаква се тази година словашката икономика да нарасне с 1.8%, докато за цялата еврозона ЕК прогнозира свиване от 0.3%.

При последната световна криза от 2008 г. Словакия понесе с пълна сила последиците от спада на търсенето в Западна Европа, като рецесията в страната през 2009 достигна 4.9%. Оттогава обаче е направена стратегическа промяна в заводите за сглобяване, които се съсредоточиха върху производството на малки, евтини модели.

Приемането на еврото даде на Словакия конкурентно предимство пред съседите й, които са извън еврозоната - Унгария и Чехия, като така инвеститорите си спестяват конвертирането на валута.

В завода си в Търнава PSA Peugeot-Citroеn произвежда "Citroеn С3 и новото Peugeot 208.

Компанията, която има 3500 служители в Словакия, създаде трети производствен екип тази година с цел да произвежда 300 000 автомобила през 2013 г.

В съседна Чехия съвместното предприятие TPCА, което обединява PSA Peugeot-Citroеn и Toyota обяви, че съкращава 345 души от общо 2800 служители на компанията.

Volkwagen обяви намерението си да инвестира 1.5 млрд. евро в Словакия и да наеме още 500 души към вече работещите за компанията 8400 души, които сглобяват автомобили.

Германският автомобилен гигант, който миналата година започна да произвежда малките си модели Volkwagen Up, Skoda Citigo и SEAT Mii в завода си в Братислава, откъдето излизат и големите 4х4 Touareg, Audi Q7 и Porsche Cayenne, очаква да достигне капацитет от 400 000 автомобила годишно през следващите две години.

Южнокорейската Киа, която произвежда (Kia cee'd, Kia Sportage и Kia Venga в завода си в Жилина обяви увеличение от 10 процента на производството си през първото полугодие и планира капацитет от 300 000 автомобила през 2013 година.

Същевременно словашката икономика не е изолирана от рисковете на икономическата ситуация в съседни страни. "20 процента от словашкия износ отива за Германия и страните от ядрото на еврозоната," отбелязва Владимир Вано, анализатор от Volksbank.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 722.690 0.00%
  • BGREIT 117.380 0.00%
  • BGTR30 563.310 0.00%
  • BGBX40 137.470 0.00%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1763 1.1764
  • GBP/USD 1.2876 1.2878
  • USD/JPY 109.1570 109.1690
  • USD/CHF 0.9656 0.9658
  • USD/CAD 1.2577 1.2579
  • AUD/USD 0.7935 0.7936
  • USD/BGN 1.6625 1.6628
Ask Bid
  • DOW JONES 21666.18 21670.18
  • S&P500 2425.16 2425.66
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5105.92 5107.92
  • DAX 12158.66 12160.66
  • FTSE 100 7323.85 7325.35
  • ПЕТРОЛ 48.64 48.69
  • ЗЛАТО 1286.72 1287.22
  • СРЕБРО 16.99 17.02

Видео