С население от 602 хил. души, Люксембург е една от най-малките страни в Европа. Въпреки това, тя страда от сериози проблеми с движението по улиците.

Това обаче скоро може да се промени.

През миналия месец властите обявиха мащабен план за безплатен обществен транспорт, който включва влакове, трамваи и автобуси.

Пътуването с тях ще бъде напълно безплатно от март 2020 г.

Правителството се надява, че този ход ще помогне за справянето с тежкия трафик в малката страна, като освен това ще донесе ползи за околната среда, посочва говорител на властите, цитиран от CNN.

Малка държава, големи задръствания

Люксембург е една от най-богатите страни в Европа, като има най-високия БВП на глава от населението в Европейския съюз.

Страната има площ от едва 2 586 кв. километра. Тя е лесно достъпна от съседните държави Белгия, Франция и Германия, като с автомобил пътуването възлиза на половин час.

Люксембург е офшорна дестинация. Това, заедно с близостта ѝ до големи икономики, я е превърнало в нещо като офиса на тази част на Европа. Малката държава е дом на офисите на редица глобални компании.

Поради високите разходи за живот, над 180 хил. души от заетите в страната реално живеят в съседни държави, пътувайки до работа всеки ден.

“Люксембург е много атрактивно място за работа”, посочва Джофри Карусо, професор в University of Luxembourg и Luxembourg Institute of Socio-Economic Research, специализиращ в управлението на земята и транспорта.

Високата коцентрация на офиси на толкова малка площ, както и стотиците хиляди пътуващи всеки ден за работа до малката страна, са причина за големите задръствания.

Кое е първото метро в света? Железопътният тунел Тауър под река Темза е открит на 2 август 1870 г.


През 2016 г. в Люксмебург има 662 коли на 1000 души население, като шофирането е основният метод за придвижване, сочи доклад на Министерството на устойчивото развитие и инфраструктурата.

През въпросната година водачите на автомобили в столицата на страната, която също се казва Люксембург, са прекарали средно по 33 часа в задръствания.

Това е повече, отколкото в градове, като Копенхаген и Хелзинки, където водачите прекарват в задръстване средно по 24 часа годишно.

Безплатен транспорт за всички

Системата за обществен транспорт покрива цялата територия на Люксмебург и струва 491 млн. евро годишно. Всяка година продажбите на билети генерират приходи от около 40 млн. евро, сочат официалните данни.

Така разходите за опериране на обществения транспорт ще скочат, но тъй като страната се намира в цветущо икономическо състояние, правителството иска хората да почувстват ползите от добрата икономика, посочва говорител на властите.

Джофри Карусо обаче има притеснения относно плана за безплатен транспорт. Според него, това ще накара хората, които обикновено ходят пеша или карат колело, също да се възползват от безплатната опция.

„Вместо да ходите 500 метра, ще видите приближаващ автобус и ще си кажете: „Мога да се кача за тези 500 метра, защото е безплатно”, смята той.