Въпреки че европейските потребители се възползваха от Черния петък и си накупиха всевъзможни стоки – от смартфони до коледна украса, перспективите за празничния сезон остават мрачни, твърдят търговци на дребно от всички краища на Европа.

Проучване на германската асоциация на търговците на дребно HDE, проведено сред 400 предприятия, показва, че малко над половината от респондентите не са доволни от продажбите в периода на намаления от края на ноемрви. Едва 30% от тях са доволни.

Представителите на сектора в цяла Европа се опасяват, че коледната търговия като цяло може да бъде най-лошата от поне едно десетилетие насам, тъй като потребителите ограничават разходите си заради двуцифрената инфлация и нарастващите сметки за електроенергия.

Все пак Черният петък е облекчил донякъде ситуацията. В Нидерландия, например, данните от транзакциите с кредитни карти и онлайн магазините показват силен ръст на годишна база, въпреки че за това важна роля играе и повишаването на цените с около 15 %. Според International Card Services броят на транзакциите в страната е нараснал с 12%, а на разходите - с 30%.

Големите покупки като електроника и мебели обаче са били рядкост. Най-големи разходи са направени за обувки и дрехи, както и за храна и напитки, съобщават от компанията.

Ситуацията в Италия е гранична. Джулио Фелони, председател на Federazione Moda Italia Confcommercio, търговска организация на италианските търговци на дребно с модни стоки, коментира пред Reuters, че продажбите в сектора са намалели с 10-15 % в сравнение с миналата година. Но пък Габриел Менаги от миланската секция на италианската асоциация на търговците на дребно Confcommercio е на друго мнение. Според него продажбите през изминалия уикенд са се увеличили с "повече от 10%" на годишна база, като купувачите са похарчили средно по 150-160 евро.

HDE очаква продажбите на дребно в Германия да възлязат на повече от 120 млрд. евро през ноември и декември, което е с 4% по-малко в реално изражение спрямо предходната година. Само 20% от участниците в проучването на компанията заявяват, че са оптимисти за продажбите от сега до края на годината.

„Тази есен инфлацията в Европа достигна рекордни стойности, като в повече от половината от 19-те държави от еврозоната се наблюдава двуцифрен ръст на цените на дребно. Инфлацията в Германия и Обединеното кралство надхвърли 10%, а в Италия достигна 13%, което е най-високото ниво от четири десетилетия. Това промени живота и препитанието на хората, а уличните демонстрации и стачките в няколко държави са само част от начините, по които хората протестират срещу увеличаването на разходите си за живот“, коментират от McKinsey и добавят, че, за съжаление, тази тенденция се очаква да се запази.

Затова и от консултантската компания дават три съвета как европейския сектор за търговия на дребно може да премине по-безболезнено през очакваната стагнация.

Европейските технологични компании са загубили $400 млрд. от стойността си Според доклад на Atomico общото финансиране на европейски стартиращи предприятия с рисков капитал спада с 18% през тази година

Търговска ефективност

Търговската ефективност изисква организирана реакция, която съчетава задълбочено разбиране на взаимодействието между пазара и клиентите, действия за прецизиране на цените, промоциите, стратегията за асортимента и комуникациите, както и оперативен модел, който използва данни за вземане на решения в перспектива, посочват анализаторите. Според тях ако тези условия са изпълнени, то повишава вероятността компаниите да запазят потребителската си база, като същевременно сведат до минимум отрицателното въздействие на икономическата обстановка върху крайните си резултати. Търговците на дребно трябва да се съсредоточат върху следното, съветват от McKinsey:

Ценообразуване. Търговците на дребно биха могли да решат къде да инвестират, за да осигурят по-широко ценово покритие за потребителите, и къде да си гарантират по-високи маржове, като едновременно с това задоволят изискванията на по-високия клас клиенти.

Те могат също така стратегически да балансират инвестициите и увеличенията на цените в различните категории, за да си осигурят конкурентни позиции, а и трябва да следят постоянно как се приемат новите цени и да правят необходимите промени в реално време.

Понастоящем само 15-20% от търговците на дребно разполагат с някакъв модел за динамично ценообразуване, посочват още от McKinsey.

Промоции. Компаниите биха могли да преразгледат възможностите за промоции в различните категории, за да се уверят, че инвестициите в конкретни продукти носят достатъчен обем и марж. За тази цел те могат да се преориентират към рационализирани и опростени инициативи, които оказват по-пряко влияние върху цените. Друг подход може да бъде използването на данни за клиентите за персонализация на предложенията.

Асортимент. Търговците на дребно биха могли да увеличат печалбите си, като осигурят точния асортимент от продукти, опростят избора на потребителите, ускорят ротацията на стоката си в точката на продажба и защитят маржовете си чрез премиум оферти

Комуникация. Търговците на дребно могат да получат добавена стойност за бизнеса си и чрез оптимизация на комуникациите. Простите, ясни маркетингови кампании, които представят предимствата на продуктите, са от решаващо значение за това един бранд да спечели доверието на потребителите. Компаниите, чиито послания са последователни както в онлайн, така и в офлайн пространството, и организират концентрирани кампании със сигурност ще се радват на интерес, смятат анализаторите.

Пример за това е веригата за хранителни стоки Lidl. В Швейцария компанията стартира медийна кампания под надслов "Типичният Lidl", която включва поредица от хумористични реклами, които учат клиентите как да сравняват цените на различните стоки.

Компаниите за видеоигри се подготвят за слаб празничен сезонГейм индустрията излиза от една от най-горещите си поредици в историята


Устойчивост на веригите за доставки и снабдяването

Почти три години след началото на пандемията проблемите с веригата за доставки и затрудненията в дистрибуторската мрежа все още влияят върху наличността на много продукти. Увеличението на цените през последните месеци също създаде напрежение между търговците на дребно и доставчиците, като в някои случаи доставките бяха напълно прекратени.

Правилно управляваните и освободени от рискове вериги за доставки и снабдяване биха могли да спестят 5-10% от разходите си. За да постигнат това, търговците трябва да се фокусират в няколко посоки:

Стратегия за снабдяване. Търговците на дребно трябва да диверсифицират източниците си на доставки, за да станат по-устойчиви. Те могат да обмислят промяна на страните на произход на своите продукти, увеличаване на близките до тях дейности или повишаване на устойчивостта по отношение на климатичните промени.

Автоматизация на веригата на доставки. Инструментите за автоматизация на складове и магазини помагат на търговците на дребно да облекчат предизвикателствата, свързани с работната ръка, да пренасочат служителите си към дейности с по-висока добавена стойност и да оптимизират работата си като цяло. Пример за това е британският търговец на хранителни стоки Ocado Retail, който внедри 2000 робота за управление на хранителните продукти.

Усъвършенстваните анализи, на свой ред, позволяват на компаниите да вземат по-добри и по-бързи решения за инвентаризация и да създадат по-икономически обоснован оперативен модел.

Армия от ботове атакува онлайн магазините за празничния сезонНе само потребителите се сблъскват с измами в онлайн пространството, но и самите търговци


Продуктивност на функциите за управление и контрол

С целенасочени усилия за повишаване на производителността в административната сфера като, например, снабдяването и финансите, търговците на дребно могат да отговорят значително по-успешно на инфлацията. Според анализа на McKinsey компаниите, които въвеждат няколко типа инициативи за подобряване на производителността, могат да постигнат до 4-5 % намаление на разходите:

Организация. Много организации имат възможност за подобряване на режийните си разходи чрез премахване на някои операции, прехвърлянето им към външни изпълнители и опростяването им. Това може да доведе до промяна в начина на мислене, приоритизираща стратегическите оптимуми и минимумите за оцеляване.

Поръчки. Промените в процеса на снабдяване помагат далеч отвъд обикновеното намаляване на разходите. Доставчиците могат да бъдат истински стратегически партньор за подобряване на дейността на една компания за търговия на дребно.

Затова и по-амбициозните от тях биха могли да обмислят издигането на ролята на главния директор по снабдяването на по-високо ниво в йерархията.

Автоматизация на процесите. Вместо да разчитат на специализирани екипи, управляващи цифровата и физическата търговия на дребно, компаниите биха могли да обмислят варианти като използването на споделени услуги.

Търговците на дребно могат да оптимизират процесите си, като погледнат на клиентите през интегрирана, многоканална перспектива.

Примери за това не липсват. Компанията CECONOMY синхронизира логистиката си чрез нови ИТ системи, за да подобри нивата на обслужване в многоканален режим, да оптимизира складовите наличности и да подобри разходите за доставка. По този начин компанията може бързо да пренасочи капацитета и ресурсите си и да постигне еднакво високо ниво на обслужване както във физически магазини, така и в платформите за електронна търговия.