Социалните мрежи трябва да се съобразяват с нови правила в Германия, които влязоха в сила от началото на тази година.

Така платформи като Facebook и Twitter вече имат задължението да премахват публикации, които проповядват омраза или се считат за фалшиви новини.

Безграничната субективност на това какво значи „реч на омразата” или „фалшива новина” моментално предизвика гнева на критиците, които посочват, че новото законодателство реално задушава свободата на словото и ограничава медиите.

Дебатът се надигна особено остро, след като Twitter блокира акаунта на германското сатирично издание Titanic в средата на тази седмица.

Публикацията, заради която изданието е било блокирано, пародира местни политици, чиито акаунти в социалните мрежи също бяха блокирани в началото на седмицата заради антимюсюлмански постове, предава CNN.

Сатиричното издание пародира публикация на Беатрис фон Щорх от крайнодясната партия „Алтернатива за Германия”, в която тя обвинява полицията, че не прави кой знае какво срещу „варварските банди-изнасилвачи, съставени от орди мюсюлмански мъже”.

В началото на тази седмица профилът в Twitter на фон Щорх бе блокиран, заедно с други представители на нейната партия, които публикуваха подобни постове в нейна защита.

Германската полиция пък обвини фон Щорх и парламентарния лидер на партията Алис Вяйдел за подбуждане на омраза и започна разследване. Някои от постовете вече са изтрити, което доведе до възстановяване на профила на фон Щорх в Twitter.

Главният редактор на Titanic Тим Волф посочва в изявление, че е „шокиран” от решението на Twitter да блокира акаунта на списанието. Месечното издание излиза в тираж от 100 хил. броя, като историята му започва от 1979 година.

Titanic и преди е изпадал в подобни ситуации, като през 2012 година срещу списанието е заведено дело от Католическата църква по повод публикуван портрет на Папата. Освен това изданието нашумя, предлагайки „подкуп”, който включва часовник с кукувичка и шунка, на висшите мениджъри на футболната организация FIFA.

Новият закон в Германия предвижда глоба от 50 млн. евро за социалните мрежи, ако те не премахнат публикация, категоризираща се като „реч на ормазата” или „фалшива новина” в срок от 24 часа след публикуването ѝ.

Законът се появи на бял свят през октомври миналата година, като правителството даде 3 месеца преходен период преди окончателното му влизане в сила.

Критиците на новите правила предупреждаваха още тогава, че високите глоби ще провокират социалните мрежи да блокират наред всякакво съдържание, точно както се случи с публикацията на Titanic.

Говорител на Twitter отказва коментар по темата, тъй като компанията не коментирала индивидуални акаунти заради съображения, свързани със сигурността.

Германската федерация на журналистите, която критикува закона още при появата му през миналата година, нарича действието на Twitter срещу Titanic атака срещу свободата на медиите.

Президентът на журналистическата организация Франк Юберал заявява, че действията срещу Titanic представляват цензура, за която се предупреждава от месеци, като призовава законът да бъде отменен.

„Частна компания, базирана в САЩ, определя свободата на медиите и мнението в Германия. Това е отстъпление от нашите фундаментални права”, казва той в изявлението.

Немските власти защитават закона, като посочват, че той регулира речта на омразата и нелегалното съдържание по начин, по който това вече се случва в печатните медии.

Министърът на правосъдието Хайко Маас казва, че „свободата на изразяване не е лиценз за извършването на престъпления”.

В Германия действат закони, ограничаващи речта на омразата, които са доста солени в сравнение с останалия свят.

Поради нацисткото минало на страната германците не могат да отричат холокоста и да изобразяват символи от близкото минало като свастика и прочее.