Модерно пристанище в Истанбул с подземен терминал, ресторант на световно известен готвач и търговски център посреща още един круизен кораб с 5000 пътници, което носи повече пари на изпитващата затруднения туристическа индустрия на Турция.

Силно засегнат от COVID, туристическият сектор на Турция може да получи тласък от приходите, генерирани в пристанище Галатапорт, което беше открито през 2021 г. - година по-късно от планираното заради пандемията.

Пристанището би могло да даде тласък и на икономиката, която е обременена от двуцифрена инфлация и свободно падаща валута, въпреки че проектът предизвика критики заради разрушаването на исторически паметници и потенциалното въздействие върху околната среда.

Фиген Аян, главен пристанищен директор в Галатапорт, заяви, че "корабите започнаха да пристигат един след друг" след откриването на съоръжението през октомври.

"Галатапорт се превърна в лице на туризма", казва тя пред АФП.

20-етажният италиански кораб Costa Venezia вземаше пътници от 11-дневно пътуване до Егейско море, когато акостира в Галатапорт, а неговият мостик се свързваше директно с футуристичния подземен митнически терминал.

В пристанището се намират търговски център, хотел, културни обекти и ресторант, собственост на турската месарница Нусрет Гьокче, по-известна като Salt Bae - звездата от социалните мрежи, която поръсва пържоли със сол пред известни клиенти.

"Галатапорт Истанбул е много повече от круизно пристанище", казва Аян.

Около 30 круизни кораба са акостирали досега в Галатапорт, а до края на годината се очакват още 200, което прави 450 000 пътници.

Пандемията предизвика хаос в световната индустрия на круизните кораби, тъй като корабите бяха засегнати от епидемии, а в няколко държави беше забранено плаването им.

"Сега можем да кажем, че сме оставили пандемията зад гърба си и че круизният сектор, който е важен сегмент на туризма, се е възродил и е в движение", заяви Аян.

Целта е 1.5 млн. круизни пасажери и 25 млн. посетители годишно.

"Ако един обикновен турист харчи 62 долара дневно, то круизният пътник харчи 400 долара. За един ден той харчи до осем пъти повече", каза тя. Проектът също така отвори 1.2-километрова (три четвърти мили) брегова линия, която беше затворена за обществено ползване в продължение на 200 години.

Круизите застрашават морския живот, тъй като изхвърлят големи количества отпадни води и други отпадъци, казва Мухарем Балчи, доцент по биология в Истанбулския университет.

"Екологичната цена на круизите е седем пъти по-висока от финансовата възвръщаемост, която те осигуряват", посочва той пред АФП.

"Равнището на потребление на всеки пътник е по-високо, отколкото в градовете домакини, следователно круизният туризъм има потенциала да създаде стрес (за околната среда) за регионите, които посещават."

Миналата година беше забранено влизането на големи кораби във Венеция след дългогодишни предупреждения, че гигантските плаващи хотели рискуват да причинят непоправими щети на града-лагуна.

Бурак Калискан, мениджър за страната на MSC Cruises, заяви, че подобна опасност не очаква Истанбул. "Не смятаме, че Истанбул ще бъде изправен пред подобна ситуация. Ние нямаме градска структура като Венеция", каза той пред АФП.

Калискан също така заяви, че новопостроените кораби са насочени към опазване на околната среда. "За да дам няколко примера, отработените газове от корабите се филтрират. Боите, използвани на корабите, са изцяло променени. Използват се бои, които не вредят на морето", каза той.

"Дори полагаме усилия да намалим звука на корабните двигатели, така че, докато нашите кораби плават в открито море, да не причиняват безпокойство на живите същества, особено на китовете".