България е сред най-подходящите страни за италианските компании, които искат да разширят бизнеса си в привлекателния балкански регион. С население от общо 54 млн. души, очакван БВП за региона от 238 млрд. евро за 2012 г. и предвиждан среден ръст от 3.5% на икономиката в следващите години, страните от Балканския полуостров ( Албания, Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Македония, Румъния, Сърбия) се очертават като сърцето на Нова Европа.

Това каза Андреа Казини, главен оперативен директор и заместник-председател на управителния съвет на УниКредит Булбанк пред над 150 представители на италиански компании, участници в бизнес конференцията „Цел Балкани: Италия в центъра на Нова Европа", съобщиха от финансовата институция, съорганизатор на вчерашното събитието в Милано, заедно с италианската бизнес организация Конфиндустрия.

Основната идея е в серия от семинари в Италия през тази и следващата година да бъде представена на местните компании информация за благоприятните икономически и демографски характеристики на региона и да ги стимулира в разширяването на бизнеса им в чужбина като по този начин се стимулират преките чуждестранни инвестиции в страните от Балканския полуостров и откриването на нови работни места в региона.

"Зоната на Балканите е изключително икономически значима за Италия", коментира президентът на Конфиндустрия Балкани Луиджи Салвадори. Той подчерта, че търговският оборот на Италия с Балканите е 16.7 млрд. евро. „От тях само износът на Италия за Балканите е 11.7 млрд.евро за изминалата година, което е повече от износа на Италия за огромни пазари като Китай (8.6 млрд. евро), за Индия (3.3 млрд. евро) или Бразилия (3.8 млрд. евро).", допълни Луиджи Салвадори.

Участниците в събитието се обединиха около идеята, че Италия е отлично позиционирана да се възползва от потенциала на региона за растеж и в същото време италианските компании да оптимизират производството и пазарите си чрез разширяване на Балканите.

„Благоприятният климат за инвестиции в България и в другите балкански страни се подкрепя от ниския корпоративен данък, който е 10% за България и Сърбия, стабилността на финансовата система, възможността за достъп до над 30 млрд. евро европейски фондове за страните-членки като България и Румъния и страните-кандидатки", каза Андреа Казини.

В момента в България развиват дейност около 800 италиански компании. Те са представени в почти всички сектори и осигуряват повече от 20 000 работни места основно в секторите на машиностроенето, комуналните услуги, енергийния сектор, инфраструктура, аграрното производство, услугите, недвижимите имоти. Сред известните италиански имена, представени в България са: ENEL, самата UniCredit, Generali, Italcementi, Miroglio, Edison, Petrolvilla, Lavazza, Luigi Salvadori Spa, Rigoni di Asiago, Gruppo Caraglio, CS Trading, Ferrero и др.

„Трябва да бъдем честни, че сред много от италианските компании, Балканите все още се считат за несигурни и страни с опасности. Да се инвестира в чужбина дава много възможности, но има и рискове и е изключително полезно за италианските фирми да имат местен партньор като Конфиндустрия Балкани, които да дават навременна и точна информация", каза президента на Конфиндустрия Ломбардия Алберто Барчела, който беше своебразен домакин на събитието. Той подчерта, че по данни на Конфиндустрия Ломбардия инвестициите на 1 200 италиански компании от регион Ломбардия в чужбина, включително и в ЦИЕ, са над 8 млрд. евро и дават работа на над 82 хил. служители.

Сред коментарите на конференцията се открои и съвета на собственика на една от италианските компании, инвестирала над 60 млн. евро в региона на Балканите от 1992 г. насам. Според него, за италианските компании би било изключително полезно да правят съвместни предприятия с местни фирми и така да се възползват както от силен местен мениджмънт, така и от опита и познаването им на местния пазар.