Официалните данни на регулаторните агенции показват, че жалбите срещу авиокомпаниите в редица държави, в това число Германия и Канада, са достигнали или доближили до рекордни нива през последната година, след като ограниченията на COVID-19 бяха отменени и пътуванията бяха възобновени.

Според Reuters този нарастващ брой спорове между пътници и авиокомпании в световен мащаб е причина много регулатори да се замислят за ново законодателство и да отправят призиви за по-строго прилагане на съществуващите правила за защита на потребителите.

Изострянето на правилата за изплащане на обезщетения обаче може да увеличи натиска върху цените на самолетните билети от страна на енергийните, трудовите и други нарастващи разходи. Само изплащанията на Lufthansa са се увеличили до 331 млн. евро през 2022 г. от 25 млн. евро през 2021 г., съобщава германската авиогрупа пред информационната агенция.

В Канада се преразглежда законодателството, докато правителството на САЩ пише нови правила, а Европейският съюз настоява за по-стриктно прилагане на съществуващия си режим. Натискът за предприемане на действия се засилва, тъй като тази година се очаква летните пътувания да поставят нови рекорди в някои региони.

От Атланта до Делхи - 10-те летища с най-много пътници в света за 2022 САЩ присъства с общо пет представителя, Китай за първи път от много години няма нито един


В отговор на това авиокомпаниите се опасяват, че „смесица от противоречащи си правила“ ще се превърнат в сериозно препятствие пред тях и искат лицата, отговорни за услуги, които са извън техния контрол, също да поемат разходите за обезщетения. Световната организация на авиокомпаниите IATA дори призова правителствата да помогнат за избягване на разпокъсаните разпоредби и подобряване на услугите,

Airlines for Europe (A4E) заявява, че обезщетенията стават все по-обременяващи за индустрията, а съществуващите правила оставят твърде много място за тълкуване. От групата на европейските авиокомпании призоваха за реформа на законодателството, припомня още информационната агенция и цитира анализатора Джеймс Халстед, според когото:

„Въпреки че по-високите цени на билетите помогнаха на превозвачите да компенсират различни нарастващи разходи, в интерес на авиокомпаниите е да оставят пътниците доволни, дори и да има някакви смущения в услугата".

От Lufthansa акцентират, че нямат натрупани жалби от клиенти и че възстановяванията обикновено се изплащат в рамките на законоустановения седемдневен срок, който е задължителен за авиокомпаниите, опериращи в Европа.

Стачките на британските летища може да продължат месециПрофсъюзът на граничните служби набира пари по специален стачен фонд, което е знак, че се готви за продължителни протести


От British Airways също са категорични, че работят изключително усърдно, за да решават своевременно случаите, когато са предявени претенции. Британското законодателство определя кога се дължи обезщетение в зависимост от това дали закъснението е по вина на авиокомпанията.

Рекорден брой жалби

Жалбите на пътници задръстват съдилищата и регулаторните агенции в Германия, Великобритания, Канада и САЩ, става ясно още от материала на Reuters, който дава и конкретни примери.

В Германия арбитражният съвет към Федералното министерство на правосъдието, който посредничи между потребителите и авиокомпаниите, посочва, че разглежда с 46% повече жалби, отколкото през 2019 г. – годината преди пандемията. Германските съдилища, на свой ред, отчитат увеличение с около 40% до над 70 000 дела, свързани с жалби на пътници през миналата година.

Във Великобритания решенията на окръжните съдилища срещу авиокомпаниите възлизат на повече от 4,5 млн. паунда (5,68 млн. долара), според организацията за наблюдение на потребителите Which?, която се позовава на официалния регистър на решенията през март.

Срив на ИТ системите на Lufthansa остави хиляди пътници по летищата Според авиокомпанията той е вследствие на подземни инженерни работи на железопътната гара във Франкфурт


В САЩ пък Министерството на транспорта отбелязва, че през 2022 г. жалбите на пътници от авиокомпаниите са се увеличили с 55%. Затова и федералните законодатели подготвят правила, които ще бъдат предложени до края на годината, изискващи от авиокомпаниите да компенсират пътниците за продължителни закъснения или отменени полети, които са под техен контрол.

В Канада ситуацията е сходна. Канадската транспортна агенция, квазисъдебен орган, който отговаря за прилагането на съществуващите изисквания за възстановяване на пътнически разходи, също отчита рекорден брой от 47 000 жалби. Тази стойност е толкова висока, че страната иска да наложи такса на авиокомпаниите, ако прехвърлят нерешените жалби на агенцията.

В Европа популярността на посредници като AirHelp, които помагат на потребителите да получат възстановяване на суми или обезщетение, расте със завидни темпове. От компанията посочват, че активните искове са били около три пъти повече през 2022 г. в сравнение с 2019 г. и този брой може да нарасне с очакваните стачки през това лято.