Ограниченията, свързани с пандемията от COVID-19, в съчетание с войната в Украйна, нарастващата инфлация и увеличаващите се разходи за енергия превърна 2022 г. в истинско предизвикателство за пазара на автомобили.

Но продажбите на електромобили останаха почти незасегнати и дори поставят нов рекорд в Европейския съюз, сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), цитирани от Euronews.

Интересен факт е, че за първи път автомобилите с алтернативно задвижване (APV) надминават тези, задвижвани с изкопаемите горива. Заедно с това те претендират за повече от половината от пазара на автомобили в ЕС през последното тримесечие на 2022 г. (53,1%), като общо са регистрирани над 1,3 млн.

В групата на APV влизат превозни средства, които или не изгарят традиционни горива като бензин и дизел, или използват хибридна система, която се задвижва от бензинов/дизелов двигател, но подкрепен от възобновяем източник на енергия като електрически батерии, например.

Чисто електрическите превозни средства с батерии (BEV) също са счупили рекорди през 2022 г., заемайки 12,1% от общия пазарен дял, в сравнение с 9,1% през 2021 г. и 1,9% през 2019 г., сочат още данните, цитирани от Euronews.

Хибридните автомобили на свой ред постигат общ пазарен дял от 22,6%, което представлява увеличение в сравнение с 22,2% през същия период на 2021 г.

Но последното тримесечие на 2022 г. - референтният период, който ACEA използва в доклада си, е особено силно за пазара на BEV, който отбелязва най-голям ръст.

Електрическото бъдеще на автомобилитеВодещите автомобилни концерни все повече засилват електрифицирането на новите си модели автомобили и ванове
От октомври до декември регистрациите на нови електрически автомобили с батерии в ЕС са се увеличили с 31,6%. Продадени са общо 406 890 единици.

Повечето пазари на ЕС отбелязват ръст, като лидер е Германия - 198 293 единици, следвана от Франция с 62 155 и Швеция с 37 013 регистрирани продажби.

Страните с най-малко общи продажби на BEV са Кипър - с едва 108 нови единици, продадени през 2022 г., Естония (202 единици) и България (325 единици).

Но Кипър има с какво да се похвали все пак. Въпреки скромния брой новорегистрирани BEV страната регистрира най-значителното увеличение на продажбите в сравнение с 2021 г. (671,4%), следвана от Латвия (199,2%) и Швеция (84,3%).

Точно преди десет години само 0,5 процента от целия автомобилен пазар на ЕС се е състоял от напълно електрически и хибридни автомобили, припомня още Euronews.

Бензинът и дизелът продължават да губят позиции

В доклада се посочва също така, че бензиновите и дизеловите автомобили постепенно губят позиции. Въпреки това, заедно те представляват повече от половината от продажбите на автомобили в ЕС през 2022 г. - 52,8% (съответно 16,4% и 36,4%).

Продажбите на дизелови автомобили бележат низходяща тенденция, като тя се усеща най-силно във Франция и Белгия, посочват от асоциацията, цитирани от новинарската агенция.

Във Франция вече е забранено движението на някои дизелови и бензинови модели в определени градове. Лион, например, ще въведе пълна забрана за дизеловите и голяма част от бензиновите автомобили през 2026 г.

Забраната за продажба на нови автомобили, използващи изкопаеми горива, се очаква да влезе в сила на територията на целия ЕС през 2035 г. Това се налага, обосновават се от ЕК, защото транспортният сектор е сред най-големите причинители на емисии на парникови газове в ЕС и ако не бъде въведено това ограничение, целта за неутралност по отношение на климата до 2050 г. ще бъде непостижима.