Традиционните адреси не работят.

Това е аргументът на базирания в Лондон стартъп what3words, според който такива адреси са скъпи за осигуряване, имат своите ограничения и са податливи на грешки.

Отговорът на компанията е да раздели света на 57 трилиона квадрата и да даде на всеки от тях причудлив адрес от три думи, като по този начин от what3words твърдят, че могат да стигнат до всяко място на планетата 0 от домове в индийско гето до бежански лагер в Уганда или алея в Хонконг.

"Това е като удобен за потребителя GPS," казва Гайлс Джоунс, главен маркетингов дитектор на компанията. "Всеки може да разкаже история за това как се е объркал по местоположение."

Идеята идва от главния изпълнителен директор на what3words Крис Шелдрик - бивш организатор на музикални концерти. Шелдрик често се ядосва на това, че не може да открие различни адреси, когато му се налага да достави оборудване в конферентна зала или пък да упъти дадена музикална група, казва Джоунс.

Шелдрик започва да използва GPS координати, за да се справи с проблема, но по този начин цифровите комбинации били трудни за запомняне или за споделяне с други хора.

Така един ден, преди около шест години, той и негов приятел попаднали на решение.

"На масата пред тях имало речник и двама си задали въпроса 'Колко ли различни думи ще са необходими, за да се изгради система чрез използването на думи," разказва Джоунс.

Отговорът е приблизително 40 000, обединени в групи от по три. Системата е следната. Да кажем, че искате да се срещнете с приятел в мола, но там има много входове и няма как да обясните къде точно се намирате.

Използвайки картографското приложение на what3words, можете да отбележите конкретния вход и да изберете виртуален квадрат, така че да създадете произволна фраза, свързана с това местоположение, като "карамел.кралство.подпис" — това всъщност е съществуваща фраза, свързана с местоположение в Хонконг.

След това приложението ви позволява да отворите адреса в друг доставчик на карти, като Google Maps или Apple Maps, който да ви насочи натам.

Приложението, което започва само с опция на английски език, след това се разраства и вече се предлага на 36 езика, сред които корейски, японски и мандарин, както и на български.

Краят на традиционните адреси?

Един от най-големите успехи на компанията е в Монголия - огромна страна без излаз на море с номадско население.

What3words се превърна в официална система за адреси там, казва Джоунс, което означава, че фразите от три думи на компанията вече се използват от пощенските служби в Монголия, банките, такситата, собствениците на имоти, които се предлагат в Airbnb и дори от веригата пицарии Pizza Hut.

Много хора по света все още живеят без адрес, което позволява на стартъп компанията да открива възможности за достигане до нови потребители и да демонстрира услугата си.

Например, компанията наскоро си сътрудничи с бежански лагер с над 100 000 души в Уганда, за да гарантира, че всеки от тях може да получава доставки и за да картографира 50 000 сгради.

"Всеки един човек в този бежански лагер в момента има адрес," казва Джоунс. Той добавя, че тези адреси се признават от местната здравна агенция, което улеснява медицинските служители при намирането на хора.

Приложението може да работи и офлайн, което улеснява използването му от страна на служителите на службите в отдалечени райони, където няма интернет.

Приложението също така е полезно в ситуации, в които човек не знае къде точно се намира. От полицията в Северна Англия разказват пред CNN Business, че преди време използвали приложението, за да спасят жертва на отвличане.

"Помолихме я да свали приложението и да ни даде местоположението си от три думи," казва Пол Редшоу. "Така установихме точно в коя сграда се намира и служителите на реда бяха изпратени при нея незабавно."

Осребряване на идеята

What3words е безплатно за ползване, както и за организации с нестопанска цел. Компанията планира да печели пари, като лицензира кода си за компании, които искат да го интегрират в своите системи.

"Ако сте компания за доставки, автомобилна компания или компания в сферата на мобилността, ние можем да направим дейността ви много по-ефективна," казва Джоунс.

Други партньори я използват, за да показват нови функционалности в своите платформи.

Германският автопроизводител Daimler, който също е инвестирал в what3words, използва технологията в навигационните системи на някои от своите автомобили, като позволява на пътуващите в колата да диктуват на глас адреси от по три думи.

Южнокорейското приложение за чат Kakao използва what3words като начин да прикани потребителите да открият нови места за риболов, които преди това не са били известни.

Cabify, която е основният конкурент на Uber в Латинска Америка, си сътрудничи с what3words по-рано през годината, за да даде възможност на потребителите си по-лесно да споделят конкретни дестинации, като уличен ъгъл или автобусна спирка.

"Хора, които бягат, използват приложението, за да очертават маршрути. Други хора пък го използват, за да намират свои приятели на фестивали," казва Джоунс.

Компанията иска да бъде приета като световен стандарт до пет години.

"Така че като видите трите наклонени черти на сграда, на визитка или в онлайн търсачка, да си кажете: 'Това е адрес,'" казва Джоунс.