Базираният в Китай собственик на TikTok ByteDance започва да се бори за пазарен дял в пространството за очила за виртуална реалност, което Meta Platforms определи като критично за бъдещето си.

Преди две години ByteDance купи китайския стартъп за изработка на VR очила Pico, което постави началото на нов фронт в конкуренцията на китайската компания с Meta, чиито услуги в Instagram и Facebook се борят за потребители и рекламни долари срещу TikTok.

Оттогава доставките на очила на Pico са скочили, превръщайки го в малкия, но бързо растящ конкурент на Meta. Въпреки че Pico не продава потребителските си очила в САЩ, компанията си извоюва второ място на световния пазар, сочат данни на индустрията, цитирани от The Wall Street Journal.

Мета държеше 90% от пазарния дял преди около година, според International Data Corp. До третото тримесечие на 2022 г. – последният период, за който има налични данни – пазарният ѝ дял е спаднал до около 75%. За същия период пазарният дял на Pico се е увеличил повече от три пъти до около 15%. Никой друг производител на VR очила не държи повече от 3% от пазара.

През 2021 г Марк Зъкърбърг преименува Facebook на Meta, за да затвърди залога си за развитие на метавселената, в която преживяването до голяма степен се реализира чрез VR очила.

Meta отваря виртуалния си свят Horizon Worlds за тийнейджъриКомпанията има за цел да увеличи месечните активни потребители в своята метавселена от 200 на 500 000 през първата половина на годината

Компанията инвестира много в тази концепция, като в последните си тримесечни резултати заяви, че има повече от 200 приложения на своите VR устройства и всяко е генерирало над 1 милион долара продажби, въпреки че общите приходи в сегмента Reality Labs на Meta са намалели със 17% поради по-ниските продажби на Quest 2.

Доставките на очила на Meta през третото тримесечие на 2022 г. са намалели с 48% спрямо година по-рано, показват данните на IDC. Pico на ByteDance е единственият производител на VR очила, който увеличaва доставките на пазара, оценяван на 4 милиарда долара към 2022 г.

Навлизането на ByteDance на пазара на VR очила идва в труден момент за компанията. Тя е на мушката на официални лица и политици в САЩ, които изразиха опасения, че китайското правителство може да използва данните на TikTok, за да шпионира американците. Приложението е забранено за ползване на устройства на федералното правителство, а някои служители на администрацията на Байдън искат да се опитат да принудят TikTok да бъде продаден на американска компания.

Pico предлага очила за лична употреба в Европа и Азия – пазари, които са благосклонни към устройства от китайски компании, отбелязва WSJ. Потребителите на тези пазари гравитират към Pico отчасти заради увеличението на цената от 100 долара на Quest миналата година, казва Джитеш Убрани, мениджър изследвания в IDC.

След увеличението Quest 2 на Meta струва 399 долара. Meta пусна и новите Quest Pro през октомври, чиято цена дребно е 1500 долара.

Основните потребителски очила на Pico се продават на дребно за приблизително 450 долара. Pico се предлага и на някои пазари в чужбина, където устройството на Meta не присъства, казва Убрани.


Meta Quest Pro може да е „единственият монитор, от който се нуждаете“Зукърбърг заяви, че новите VR очила са специално проектирани като първата голяма стъпка към „работно място със смесена реалност“

Последните данни не отразяват продажбите на най-новите потребителски очила на китайската компания Pico 4, които получиха благоприятни отзиви през октомври. "На-малкото очакваме увеличаването на инерцията им през четвъртото тримесечие", добавя Убрани.

Конкуренцията ще става все по-разгорещена - очаква се Apple да пусне очила за добавена реалност по-късно тази година, а Microsoft предлага очила за смесена реалност за бизнеса, наречен HoloLens. Така пазарът може да се превърне в индустрия за 16 милиарда долара до 2026 г., според IDC.

Стабилното предлагане на приложения е от жизненоважно значение, за да направи VR платформите привлекателни, а Pico все още е в началото на разширяване на каталога си. Той има около 250 налични приложения – в сравнение с повече от 400 в магазина на Quest.

Pico е основана през 2015 г., се казва на уебсайта ѝ, и първоначално се фокусира върху очила за бизнес употреба. През май 2022 г., след придобиването ѝ от ByteDance, Pico обяви, че ще започне да продава потребителски устройства в Европа и в цяла Азия. Преди това компанията продаваше само потребителски очила в Китай. Pico също така продава очила от по-висок клас за бизнес употреба, които се предлагат в САЩ, както и на други пазари по света.