София, както и всеки един голям европейски град, има няколко основно проблема, но водещите са замърсеният въздух и старият автопарк.

Това не е в резултат на тоталната безотговорност и нежеланието на обществото да се модернизира. Причината по-скоро е покупателната способност, която в България е много ниска, заяви Стефан Спасов, главен изпълнителен директор на Spark България, по време на събитието Digital Trends, организирано от Profit.bg.

Преди години идеята ни беше да преодолеем това по един по-комплексен начин, да успеем да предоставим една крайно екологична и финансово достъпна услуга.

Ако погледнете реално, 95% от времето един автомобил прекарва паркиран и хората - учудващо, продължават да го наричат актив. Автомобилът по-скоро има характеристиките на пасив - обезценява се с времето, имате постоянни разходи и използвате едни 5% за една изключително малка полза. През останалото време той е по-скоро тежест, посочи Спасов.

Това е начинът - да споделим и цената, а не да поемаме целия пасив върху себе си.

Ние сме технологична компания и услугата за нас е най-ключовото нещо. Ние сме софтуерна компания преди всичко, не продаваме и не промотираме автомобили, каза още експертът. Можем да направим аналог с един телеком – в частта на хардуера си той е много по-малко интересен, отколкото в частта на услугите. Същото важи и за Spark.

Spark следва политика на нулева толерантност по отношение на неспазването на закона за движение по пътищата. Колите на компанията са регулирани, според Спасов.

В това отношение телематиката е един невероятен инструмент, който вече се използва и в областта на застраховането. Имаме идеи за в бъдеще да предлагаме подобни типове анализи с дисциплиниращ характер.

Спасов заяви, че не очаква автономни автомобили по пътищата в близко бъдеще. Според него адекватно е да се фокусираме върху това, което ще се случва в следващите 15-20 години. Самият пазар го показва, самата динамика в този сектор в световен мащаб.

Потребителите на споделените автомoбили в Европа в периода 2016-2018 г. са нараснали от 5 на близо 12 милиона. Флийтът в Европа се очаква да порасне от малко над 500 000 до 7-8 млн. автомобила, посочи Спасов.

Ефективно между 10 и 20 автомобила могат да бъдат заменени с един споделен. Така споменатите по-горе 7-8 милиона автомобила, в рамките на 15 години, които най-вероятно ще бъдат достигнати на европейско ниво, могат да заменят 70 млн. А в Европа в момента има около 350 милиона автомобила, каза още Спасов.

Digital Trends 2019 се осъществява с подкрепата на: EMAG, Нетера, UniCredit Bulbank, Opel, Адмирал Маркетс, Резиденшъл Парк Лозен, SentecaCommerce, Digital Dentistry Ivadent и с медийната подкрепа на Sportal Media Group и Kaldata.com.